Sookie Stackhouse -kirjat

15.12.11

Ensimmäinen kirja.
Saattaa sisältää juonipaljastuksia! Eli lukeminen omalla vastuulla :)

Oon viime aikoina uppoutunut kirjoihin niin paljon, ettei tämä blogin kirjoittaminen ole ollut niin mieluisaa. Olen halunnut oikein upota fantasian maailmaan. Mutta nyt mun pitää odottaa jouluun saakka, että pääsen lukemaan seuraavaa osaa ja voin keskittyä muihin asioihin.

Kirja, johon olen uppoutunut on Charlaine Harrisin Sookie Stackhouse -sarjaan ja olen lukenut nyt kolme ensimmäistä kirjaa. Ensimmäisen osan olen lukenut kauan aikaa sitten ja nyt kun olen katsonut True Blood -tv-sarjasta kaikki neljä tuotantokautta, innostuin kirjoista jälleen. 

Kirjoissa koukuttavaa on se, että se on kuin oma tarina verrattuna tv-sarjaan. Joten täytyykin heti alkuun huomauttaa, että koskaan ei saisi verrata kirjaa ja tv-sarjaa keskenään! Monesti sanotaan sitä, että esim. Twiligh on paljon parempi kirjana kuin elokuvana, muttei koskaan oteta huomioon sitä, että se on täysin mahdotonta. Kirjan fiilistä on mahdotonta saada näkymään, koska kaikilla on oma mielikuva tarinasta ja hahmoista. Sitten kun ne laitetaan ruutuun, niin se saattaakin poiketa siitä, mitä on ajatellut. Tämä tuottaa monesti ongelmia. Media-alaa opiskelleena ymmärrän näiden kahden erot täysin, enkä ole koskaan sekoittanut näitä kahta käsitettä keskenään. Enkä tee sitä nytkään. Hyväksi olen kuitenkin kokenut sen, että tv-sarjan pohjalta olen saanut hyvän mielikuvan henkilöiden ulkonäöstä.

Näissä kirjoissa tekee vielä poikkeavaa se, että kirjoissa seurataan vain yhtä henkilöä koko kirjan ajan. Tv-sarjaa on väritetty mahtavasti hyppimällä eri henkilöiden maailmaan ja saatu näin sarjasta mielenkiintoinen. En osaisi kuvitella True Bloodia niin, että oltais kokoajan vain Sookien mukana. Tarinan punainen lanka katkeaisi, eikä tunne olisi samalainen. Kirjoissa tarinaan antaa hohtoa, että kohtaukset tapahtuvat reippaasti, eikä turhia jaappauksia juuri ole. En ole pitkiin aikoihin törmännyt kirjaan, jossa olisi yhtä nopea juoni. Vaikka tarina ei välillä ole mitenkään erikoinen, tartun tunteeseen kuin tunteeseen täysin. 

Kerron tästä asiasta vain siksi, että olen katsonut tv-sarjan ENNEN kirjan lukemista. Uskoisin olevani eri mieltä, jos olisin lukenut ensin kirjat. Tämä tunne siksi, että kirjoissa tapahtuu kohtauksia eri aikaan, kuin tv-sarjassa. Ensimmäisessä kirjassa kuolee henkilö, joka on mukana jokaisessa sarjan tuotantokaudessa. Tai esimerkkinä Eric on paljon romanttisempi kirjoissa. True Blood perustuukin kirjojen pohjalle, mutta eivät kulje kirjan juonen mukaan. Kirja on tehty tv-sarjaksi, ei elokuvaksi ja siksi tarinaa voidaan laajentaa eri suuntiin.

Toinen ja kolmas kirja.
Kirjoissa parasta on se tunteisiin vetoaminen. Varsinkin näin inttileskenä sitä kaipaa läheisyyttä ja jollain tavalla kirjoista löytyy sitä. En osaa sitä paremmin selittää, mutta nauraa saa ja itkeä myös. Mutta suurena huomautuksena kuitenkin, että kirjoissa on kyllä paljon seksiä! Ensimmäisessä osassa sillä oikein mässäillään, eli kirjoilla voisi hyvin olla ikärajana K-16 tai K-18. Muutenkin, jos seksi on kauhea tabu jollekkin tai mielikuvituksellasi on tietty raja, kannattaa unohtaa koko juttu.

Huonona puolena totean huonon suomennoksen ja välillä saa miettiä, mitä mikäkin tarkoittaa. Netistäkin olen paljon lukenut, että englanninkieliset versiot ovat paljon parempia, mutta itselläni on niin huono englannin taito, että suomennos riittää.

En osaa muuta kuin suositella kirjoja lämpimästi kaikille sellaisille, jotka eivät oleta sen menevän tv-sarjan mukaisesti. Yksi kirja ei kerro koko tarinaa vain kaikki kirjat täydentävät toisiaan. Oon ihan koukussa ja haluan vain ahmia tarinaa lisää ja lisää.. Niin kirjoina kuin sarjanakin!

You Might Also Like

6 Kommenttia

  1. Hei tee paltsu ja käy vaikka lainaamassa kirjastosta yksi j.r.wardin kirja http://www.bookplus.fi/kirjat/ward%2c_j.r./pimeyden_rakastaja-4345053 ja kerro mitä tykkäsit. Toi takakansi kuulostaa typerältä mut voin vannoo että kannattaa. Oon ihan koukussa tohon sarjaan - se on vaan niin hyvä. Vamppeja, jännitystä ja SEKSIÄ! Se on kyllä niin inttileskikamaa ettttä :D Ja jos oikeasti jaksat lukea edes sen yhden niin kerro mitä pidit!

    Ja mä tykkäsin enemmän truebloodista sarjana kuin kirjana. Oli jopa tosi outoa lukea kirjaa sen jälkeen kuin oli katsonut sarjaa.. se kirja ei jotenkin tuonut mitään uutta mukaan joten en ole sitten jaksanut niitä muita kirjoja lukea kuin vain sen yhden vaikka kaikki ne mulla itseasiassa on..

    VastaaPoista
  2. Ja siis oikeasti... noi j.r.wardit voittaa twilightit ja true bloodit mennen tullen. Huh! Mun on pakko saada edes joihinkin tartuttetua tää fanitus! tartu tartu!

    VastaaPoista
  3. Mirette: Mulla taas ajatusmaailma on aina sarjan ja kirjan välillä niiin eri, että saan jotain irti kummastakin. Mutta kyllä sarja on parempi! Kirjat oikeastaan on parantunu, mitä pidemmälle lukee, eli ei kannate jättää yhteen ;)
    Ja ehkä just ois parempi lukea ensin kirjat ennen sarjaa!

    Voisin kyllä lukea, kuulostaa niin hyvältä! :) Ja kun ja jos luen niin kerron kyllä!

    VastaaPoista
  4. Juu ja siis kun luin sitä ekaa kirjaa niin tuli sellainen tunne että ei se anna mitään uutta ja oli siksi jotenkin puuduttavaa. Ja oon kyl samaa mieltä että olis varmaan jotenkin pitänyt erottaa se kirja ja sarja täysin toisistaan.. tai jotain :D

    VastaaPoista
  5. Mutta kaikki ei voi tykätä kaikesta, se on fakta! Joidenki mielestä Twilightin leffat on ihania ja mun mielestä tää viiminen on ollu vasta hyvä jne :D

    VastaaPoista
  6. Mutta on kummallista kyllä se, että KIRJA olis huonompi kuin sarja tai elokuva :D

    VastaaPoista

Bloggerin lukijat

FACEBOOK