Baarissa vesi on SYNTIÄ?

10.2.13

Kuvat on joskus vuosi sitten kaverin bileistä.

Ennen tämän tekstin lukemista koita ymmärtää, ettei ole olemassa oikeita tai vääriä valintoja, en saarnaa alkoholin käytöstä tai hauku ketään. Jokaisella on oikeus juoda tai olla juomatta ja se on okei kaikessa suhteessa :)

Yleensä viikonloppua odotetaan ihan innoissaan: pääsee viettämään aikaa kavereiden kanssa ja ottamaan rennosti monella tavalla. Ennen itse nautin viikonlopusta suuresti ja seuraavaa suunniteltiin jo edellisen aikana. 

Jos olen kotona roissa, mun viikonloput on samalaisia kuin viikolla, mutta ilman sitä koulua ja mun mielestä se on ihanaa. Kuitenkin tänne kotipuoleen tullessa päätin, että näen mahdollisimman paljon paikallisia kavereita. Soittelin monen monta puhelua, mutta kaikilla oli jo jotain tekemistä. Eilen päätin, että pyhitän iltani siskon kanssa olemiseen... Loppujen lopuksi päädyttiin jonnekkin outojen kavereiden luo, sieltä paikalliseen istumaan, jossa näin kaikki soitetut kaverit ja toisen baarin kautta kotia.

Tämähän on varsin tavallinen kaava joillekkin viikonloppuisin. Mutta itsellä tällainen alkaa ärsyttämään siinä mielessä, että se pitäisi tapahtua JOKA VIIKONLOPPU! Miksi? Koko tämän viikonlopun baarireissun olin itse selvinpäin juoden vettä, koska olen edelleen sillä tipattomalla. Eikä tehnyt edes tiukkaa ja olen niin tyytyväinen itseeni!

Onko? Siinä miettikööt jokainen.

Nykyisin tuntuu, ettei viikonloppua yksinkertaisesti voi pitää kotona elokuvaa katellen ja salilla käyden kun se on niin outoa? Siis mitä? Pitääkö oikeasti aina olla tuhlaamassa rahojaan juomiin ja sitten kuluttaa seuraava päivä maaten hirveissä oloissa syöden pizzaa? Mun mielestä jokainen saa kuluttaa viikonloppunsa kuinka haluaa, mutta olis mukava joskus nähdä ihmisiä vaikka kahvilla tai elokuvaa katsellen, mutta miksi pitäisi aina lähteä valmistautumaan iltaa varten ja sitten höpöttää humalassa kaiken maailman asiat kun sen voi tehdä myös ilman alkoholia. TAI sitten jos yksi haluaa olla juomatta niin se ei tarkoita sitä, että sen kanssa ei voisi baariin lähteä! Itse pidän baareista, mutta siellä voi olla myös selvinpäin! Mutta ärsyttää samalla se, että miksi pitää ääneen korostaa toisen valinnasta juoda vettä ja oikein tyrkyttää niitä omia juomia? Ärht.

Muistatteko ku oltiin pienempiä, joskus yläasteella jne? Itse ainaki vietin aikaa paljon ollen  kavereiden kanssa kaupungilla, nukkumalla majassa ja kesällä oltiin paljon uimarannalla. En kadu sitä yhtään, että olen jättänyt kaikki pussikalja-reissut väliin, eikä äidin ole tarvinut pelätä, että olisin humalassa jossain tienreunassa sammuneena. Olin oikein kiltti tyttö :)

Tuossa jokunen aika sitten ennen joulua, kun olin kaverin kanssa viettämässä iltaa hänen kotona, päätettiin, ettei lähetä yhtikäs mihinkään. Saatiin jutella ja vallan mainiosti viihdyttiin sohvalla makoilemalla ja ei meillä ollu tylsää. Juotiin juoruilun ohella muutama siideri ja aamulla herättiin pirteänä seuraavaan päivään. Mietittiin illan aikana, että onko meistä tullut vanhoja, koska ei juoda enään hirveitä kännejä ja menetetä muistia joka kerta. Niinpä. Olis mukava saada tällaisia rauhallisia iltoja lisää, eikä olla aina näissä meiningeissä:



Kuten jo sanoin, jokainen kuluttakoot viikonloput kuten haluaa ja mun mielestä pitääkin nauttia tekemisistään :) Lähinnä mulla siis ärsyttää tuo vesi-juttu, koska sillon aikoinaan nelisen vuotta sitten kun olin absolutisti, jouduin samaisen kohtelun kohteeksi JOKA KERTA kun olin baarissa. Nyt vaan heräs mieleen muistot niistä ajoista ja mulla ärsytti suunnattoman paljon jo silloin ihmisten kohtelu. Ihan kun olisin ollut HULLU kun en juonut mitään tai sitten olin tosi mälsä? Voi elämä. Kerran jos toisen ostin alkoholitonta siideriä, eikä KUKAAN kysynyt juomisesta, koska mulla oli sentään pullo kädessä. Ainiin, eihän baarissa voi kestää sitä mieninkiä selvinpäin?!?!? Kyllä voi, jos asenne on kohdallaan, tosin liian känniset ihmiset alkaa vatuttamaan jossain vaiheessa, mutta oikeassa seurassa kaikki on mukavaa!

Ei se alkoholittomien juomien juominen tee ihmisestä huonompaa tai säälittävää, itse olen aina pitänyt selvinpäin baarissa olevia viisaina. Joidenkin on pakko olla, jotku tekee sitä vapaa-ehtoisesti ja itsellä ei vain kiinnostanut eilen juua yhtään. Vaikka mun tipaton loppuu hiihtolomalla, niin luultavasti se tulee jatkumaan niin pitkään kuin jatkuu. Mulla on viime aikoina muutenkin ollut sellainen olo, ettei alkoholi ole tarkoitettu mulle ja pärjään mainiosti ilmankin sitä. Tosin mitään absolutistia musta tuskin koskaan enään tulee, jos tarjolla on hyvää viiniä, niin miksen ottaisi lasillista, jos siltä tuntuu!

Tosin jos ajattelee, mitä tuo neljä vuotta sitten ekan kerran juotu siideri on tehnyt mun keholle näiden vuosien aikana, niin miksi tekisin olosta ja näöstä jälleen samalaista.. Viisaasti ja kohtuudella käytettynä juominenkin on mukavaa ja mahtavaa ajanvietetta, mutta herätti vaan inhottavia ajatuksia tuo eilinen reissu, joten oli pakko purkautua. Jos luet tätä tekstiä pullo kädessä tai kaameessa krapulassa niin toivottavasti on mukavaa, ei ole olemassa oikeita tai vääriä valintoja. :)

Ihmisen elämä on valintoja täynnä ja itse valitsen nyt sen lasillisen vettä, että pääsen nukkumaan ja aamulla lenkille :)

You Might Also Like

0 Kommenttia

Bloggerin lukijat

FACEBOOK