Tammikuun haaste ja info

20:27

Mitenkäs viime vuoden sadalleyhdelletuhannelle lupaukselle kävikään?

Lupaukset vuodelle 2013:
1. Ei roskaruokapaskaa dieetin aikana, eikä sen jälkeenkään (koko 2013 vuoden tavoite) "- Minimaalinen roskaruua, sipsin, popparien jne syöminen on tarkoitus jättää kokonaan pois ja pysyä siinä mahdollisimman pitkään...."  HAHAHAH kukaan tuskin pystyy olemaan täysin sokeriton, rasvaton, herkuton, keksitön, pullaton kokonaista vuotta.. EHEI! "Myöskin mahdollisimman vähäinen alkoholin käyttö ja varsinki savuttomuus kuuluu tähän..." 2. Tipaton tammi- ja helmikuu oli helppo nakki ja koko vuoden juomiset voi laskea kymmenellä sormella ja savullinen elämäkin väheni lähes nollaan. Lupaus TSEK!
3. Edelleenki se liikunta ja ruokavalio osaksi elämää! Näinhän se olikin suuren osan joo.. Osittain TSEK!
4. Hampaat kuntoon! Laiskamato ei saanu itseä lääkäriin saakka.. eli EHEI!
5. Koulusta valmistuminen! Sain stipendin ja sain alaa vastaavaa töitä, eli todellakin TSEK!
6. Ei turhaa shoppailua ennen kesää (sis. vaatteet ym.) Ja mun mielestä en ostanut koko vuonna mitään täysin päättömän turhaa, eli TSEK!

Mikä mättäs? Kuka hullu tekee nuin paljon lupauskia? Ei ainakaan kukaan viisas ihminen :D Muttaku mulla on satatuhatta ideaa, mitä mun pitäis parantaa tänä vuonna mun elämässä...

Kuvitelkaa, että jos laittaisin tavoitteeksi pudottaa vaikka 2 kiloa kuukauden aikana niin meikähän olis helisemässä jokaisesta pudotetusta kilosta. Paino kun voi muuttuu salitreenin aikana jopa 3kiloa ylöspäin, menisin ihan sekaisin. Muuttuisin ihan kamalaksi kontrollifriikiksi, joka en todellakaan halua olla. Haluan olla oikeasti stressaamatta sellaisesta asiasta kuin PAINO. Mitä väliä, kuin paljon puntari näyttää? Onko sillä väliä, onko mulla jalassa 34 kokoiset housut vai voiko ne olla 40 kokoiset? Mun normaali järki sanoisi, että mitä väliä? Mutta kontrollifriikin mielestä 34 on parempi. Eli onko tässä järkeä?



Pohjaa tälle tulevalle vuodelle: Vuonna 2010 laskin jokaisen shoppailuni yhteen joka kuukausi ja kulutin vuoden aikana n.5000e vaatteisiin, meikkeihin ja sen sellaisiin turhuuksiin. Sen vuoden aikana opin säätelemään rahaa vähän paremmin ja se pätee tänäkin päivänä.

"Kilojahan mulla on hiipunu pikkusen kerrallaan joulun jälkeen, nyt alkaa näyttään kivasti miinusta. -7kg on ollu parhaillaan, mutta nyt loppukuusta tuskin on mitään suurempaa tapahtunut ja vapun jälkeiset turvotukset olis kiva saada pois." -Kirjoitin blogissa toukokuussa 2012.

Vuonna 2012 paino alkoi pudota ihan itsestään ilman minkäänlaista stressaamista. Vuonna 2013 paino putosi lisää kontrolloidusti tietyn ajan sisällä. Mutta loppuvuonna paino alkoi nousta, koska mulla oli 100 eri tavoitetta.. 

Miksi siis en ottaisi "enemmän" haastetta, mutta viisaammin? Lupaus laihduttaa 10kiloa vuodessa on loppujen lopuksi aika päämäärätön ja vuodessa kerkeää kyllästyä, ainakin tälläinen "nyt kaikki tai ei mitään"-tyyppi. Tarkoituksena on kuitenkin tehdä lopullisia muutoksia ja viime vuonna harjoittelin niiden muutosten tekemistä. Huomasiko joku saman asia, että ajallisesti sain parempaa muutosta aikaan alkuvuodesta, kun mulla oli lyhyempi tavoite? Niinpä. Loppuvuosi menikin ihan pipariksi, kun päätin olla vähän siinä ja vähän tuossa ja loppujen lopuksi en saanut muuta aikaa, kun painon nousua ja tämän tuskallisen olkapääkivun. Tykkään siitä, että mulla on runko ruualle, joten sen idean pidän pohjalla, mutta se "syön rungon mukaisesti, mutta silti vähän sivusta" ei sopinu mulle, vaikka niin kovasti itselleni kaikotin. Myös mun tulokset alkoi hiipua liialliseen tyytyväisyyteen ja kun tilanne alkoi huonontua, en osannut ottaa enään otetta kiinni.

Siispä ojasta allikolle: Nyt kun olen lukenut muiden blogien lupauksia, niin mun lupaukset kääntyi 2014 vuoden kuukauden haasteeksi! Mulle on paras tapa olla aina 2-6 viikkoa haasteessa kiinni ja siirtyä seuraavaan. Kuitenkaan ei ole tarkoitus "lopettaa/unohtaa" haastetta, vaan saada tässä tietyssä ajassa siitä vähän rutiinia/kokeilla, sopiiko se mulle.


Aloitetaan tällain pienellä, mutta silti suurella asialla. Tämän Tammikuun kuukauden haaste on juoda päivän aikana riittävän paljon vettä. Asia, joka pitäisi oikeasti olla jo rutiini, mutta silti se tahtoo aina jäädä unholaan. Kuukauden aikana keskitytään myös siihen, etten vihaisi omaa itseäni niin paljon.

Tarkoituksena ei ole kuitenkaan syödä mitä sattuu ja olla ihan rappiolla juomalla vain paljon vettä.. Ehei, mulla alkoi myös "superdieetti", jossa saan parempaa tulosta juomalla vettä riittävästi. Vuosi sitten koko projekti tuntui kaatuvan siihen, että kiinnitin liikaa huomiota koko projektin epäolennaisiin juttuihin. Aion saada energian kulutettua johonkin oleelliseen ja veden juomisella on enemmän merkitystä kuin sillä, montako parsakaalia mun suusta menee alas. Muutenkin mulla on aina ollut vaikeuksia veden kanssa, joten siihen on hyvä kiinnittää nyt erityistä huomiota.


Koko vuoden aikana aion kouluttaa itseä henkisesti tähän itsensä hyväksymiseen ja saada itseäänvihaavakriitikkolaura pois, joka keskittyy vain painoon ja ruuasta stressaamiseen. Pitäis kuunnella enemmän mun henkistä ja fyysistä Lauraa, kuin pääkopan pinttymiä. Hyvänä esimerkkinä on se, että loppuvuoden "vitsi mulla menee niin hyvin, etten ole syönyt viikkoon karkkia" ja lopulta löysin itseni suklaalevyn kanssa sohvalta. MITÄ? Mun alitajunta on oikeasti niin kiero, että se jotenkin manipuloi mun ajatuksia ja tekemisiä :D

Blogissa en ajatellut keskittyä niin paljon siihen ruokaan ja painoon, että saadaan asiaan muutosta. Varmasti asioita tulee näkymään täällä tietysti mun arkisissa kirjoitukissa, mutta semmonen hehkuttaminen jääkööt pois ihan mun "kun oot tyytyväinen niin repsahda" -asenteen poistumiseen. :)


Yksi asia kerrallaan opitaan ja harjoitellaan. Treenaamisessa mulla on ihan omat tavoitteet, joten tämä kuukauden haaste on enemmän sellainen henkistä ja pinnallisempaa opettelua. Tulossa mm. "Tunne itsesi ulkoisesti kauniiksi jokapäivä" "Maidoton kuukausi" jne.

Katsotaan, mitä vuosi tuo tullessaan ja kuinka tässä kasvetaan vuoden aikana. Kirjaston kirjoilla on suuri merkitys tässä rinnalla ja niitä aion jatkossakin käyttää mun tukena. :)

Käy myös lukemassa

2 Kommenttia

  1. iik mikä toi rokotejuttu on? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täti sai Influenssa A-viiruksen ja kaikki lähisukulaiset piti rokottaa sitä vastaan.

      Poista

Seuraa Facebookissa

Bloggerin lukijat