Terwakymppi

21:35


Mulla on niin jännittänyt koko viikko, etten ole oikein muuta edes ajatellut. Kahdeksan viikkoa sitten pohdin, alanko oikeasti muka juoksemaan tätä matkaa. Ja tänään oli sen aika! Työporukalla ilmottauduimme Oulun Terwahölkkä- ja maraton juoksuun ja itse menin 10km matkaan. En tuolloin ollut vielä ottanut yhtään juoksuaskelta ulkona ja voin myöntää, että sen jälkeiseet kerrat voi laskea yhdellä kädellä.. :')

Tarkastelin mun juoksuhistoriaa HeiaHeiasta. Vuonna 2011 20.5. olen juossut 5km 35min aikaan. Tämä oli ainoa kerta, kun koskaan juoksin putkeen mitään, kiitos maratoonin juosseen seuralaiseni. Sen jälkeen pisin matka oli 12km Danan kanssa juosten-kävellen 1h 30min.. Ja sitten Rikun kanssa 2013 reipas kävely 9km pakkasessa. Täts it. Alkuviikosta kävin sen 6km lenkin osittain kävellen 40min..

Pohjaa treenaamiseen juoksun suhteen on ollut naurettavan vähän, mitä nyt kolmen kuukauden aikana salilla PHA-treenejä 1xviikko ja satunnaisia reippaita kävelyitä olen tehnyt salin lisäksi. Ja tietenkin ihana selkä, joka pakotti lepäilemään muutaman viikon, joten ihan nollasta tuonne lähettiin. Se mulla jännitti, olis ollu noloa jättää kesken! Vaatteiden kanssa iski kriisi, koska eipä mulla ole tuollaiselle matkalle mitään kokemusta niiden suhteen.

Jännitti ihan hulluna ja varsinki kun porukkaa oli nuin paljon. Alussa sai juosta aika "sillit purkissa" meiningillä ja mahaan sattui ihan kamalasti. Mulla sattuu aina ja onneksi meni ensimmäisen km aikana ohi. Sitten vain rauhottelin itseä, ettei ole mihinkään kiire, kun muut siinä ohitteli. Oli kuuma, sitten rannalla kylmä ja eka vesipiste oli kuin unelmien täyttymys!


4km kohdalla tuulettelin, että hyvin menee ja askel alkoi kevetä mukavasti. Sitten 5km kohdalla iski kamala päänsärky! Mitä tästä opimme: Ei mustaa lippistä pitkään juoksuun! Ja ehkä no edellisen illan vähäinen uni ja kavereiden näkeminen (tai syöminen) vaikutti asiaan.. Työkaverikin lömpsi ohi kevyesti ja yritin kovasti pysyä perässä vähän huonolla menestyksellä. Kunnolliset aurinkolasit olis enemmän kuin plussaa, ei varmaan näissä ginan laseissa ole suoja mikään maailman paras.. Ostoslistalle siis! :)

5km-7km oli ne pahimmat, jolloin olisin halunnut luovuttaa henkisesti. Musiikkia kuuntelin, mutten oikein edes muista niistä mitään, tuijotin vain maata ja menin eteenpäin. Työpaikan kohdalla havahduin ja huomasin ympärillä kannustajia! Hitto, minähän juoksen maaliin asti!

8km kohdalla otin kohteeksi lihaksikkaan naisen, joka varmaan oli ennenkin juossut matkan. Painoin "kaasua" ja aloin ottamaan kiinni, askel keveni äärimmäisen hyvin! 9km kohdalla mun fiilis oli: "Tä, missä se kyltti? KILSA MAALIIN? Missä se kyltti... Maali on ihan sillan takan, nyt vauhtia! Unohda kohteet ja JUOKSE!"


MAALI! MIKÄ FIILIS! Happi loppu ja puhelimen mukaan olin juossut 7,7km/h keskinopeudella 10,43km ja 1h 7min, jonka pyöristin 6min... Virallisessa mittauksessa kuiten aika oli 1:07:57 (+28:58 ensimmäiseen verraten) eli mun aika oli 1h 8min! Mukavan tasaisesti olin juossut käyrän mukaan, joten pikkusen pitäisi vielä oppia hillitseen vauhtia alussa :)

Kokonaisuudessa olin sijalla 490/750, pelkissä naisissa 256/472. Mun edessä kulki se isoin massa, joten sinne mukaan/sen ohi kun pääsisi joskus juokseen :) Olen aina haaveillut puolikkaan- ja joskus myös maratoonin juoksusta, mutta sitten kun savutan tuon alle tunnin tuossa kympissä niin sitten voisin lopettaa koko juoksemisen ja keksiä jonku uuden harrastuken.. :D

Taidan mennä jo elokuussa juokseen ajan tuntiin, 50min olis jo aika kova mulle, eli siihen tähdätään ;)

Käy myös lukemassa

2 Kommenttia

  1. Jeee hyvä!:) Hyvin vedit! Hei onko noista kompressiosukista (?) hyötyä juoksemiseen? Oon aatellu, että täytyis hankkia tommoset.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nää on vaan lidlistä jotku 3e juoksusukat ja pirun hyvät! Ei tule penikat kipeäksi mulla juostessa :) Haaveilen niistä komperssori säärystimistä, oon kuullu niistä vain hyvää :)

      Poista

Seuraa Facebookissa

Bloggerin lukijat