Hinta vai laatu?

30.10.14


Nuorempana olin kova shoppaileen kirppiksillä. Ostin paljon tavaraa käytettynä ja myin myös itse paljon tavaraa pois käytön jälkeen. Kirppiksiltä voi löytää joskus todellisia helmiä ja mun mielestä valmiiksi käytetyt farkut on maailman mukavimmat jalassa! Nykyisin koen olevani "laiska", etten ole enään kirppiksiä kierrellyt. Täällä Oulussa on monen monta hyvää kirppistä ja arvostan suuresti niiden toimintaa: toisen roska on toisen aarre.

Alennukset on toinen, joka houkuttelee ihmisiä paljon liikkeelle. Tavaraa löytyy paljon halvalla ja varmasti tulee ostettua heräteostoksia. Nykyisin en löydä enään alennuksita mitään kivaa, koska olen samaa kokoluokkaa muiden ihmisten kanssa. Kaikki 36-38 vaatteet ehtii mennä ja koen ärsytystä siitä, ettei kokoja löyty. Isompana löytyi kokoja aina ja nykyisin on helpompi shoppailla netissä.. Siellä sitä vasta tekeekin ostoksia, joita ei välttämättä lopulta käytä ollenkaan. Parhaimmillaan pahimmillaan olen omistanut jopa 50 laukkua, 70  kengät ja 90 sukkahousut.. Kyllä, ammattikoulussa en tehnyt muuta kuin shoppailin sukkiksia :D


Shoppailijana osaan katsoa, mitä tarvitsen, mutta tarvittaessa osaan myös tuhlata... Syksyllä ostin suuren kasan huiveja, joista käytän jokaista. Viime talvena tuhlasin pipoihin, joten nyt syksyllä ei ole tarvinut palella. Mulla on vähän sellainen vika, että kun löydän jotain todella ihanaa, saatan ostaa sen saman tuotteen eri väreissä. Onneksi hyvien ostosten kohdalla tämä ei toki haittaa yhtään :)

Uusin juttu mulla on panostaa määrän sijasta laatuun. Olen huomannut vuosien saatossa löytäneeni suosikkeja, joita pidän vuodesta toiseen kyllästymättä niihin. Kaapissa komeilee muutama mekko, joita pidän joka juhlassa, vaikka vieressä komeilee monta muuta upeaa yksilöä. Yksinkertaisesti ne omat suosikit on vain niin kestäviä, että voin käyttää niitä niin paljon. 

Otetaan esimerkkinä mun kolme vuotta sitten ostetut nahkaiset converset. Ne kestää käytössä edelleen, vaikka olen talsinut niillä tuhansia kilometrejä. Mun uusimmat Vagabondin nahkasaappaat on mennyt heittämällä leppareiksi, koska ne tuntuvat niin hyvältä jaloissa. Kuvassa näkyvät toiset saappaat kullalla ovat jääneet täysin käyttämättömiksi.

Toki aina hinta ei kerro laadusta. Näissä kuvissa näkyvät farkut ovat H&M:n alennuksesta 10e housut ja varmasti kulutan nämä puhki tulevan vuoden aikana. Niin mukavat jalassa! Ruskeat kengät on DinSkon alennuksesta ja valkoiset tennarit oli Alanyassa todella kivat kengät baarissa. 


Nyt kun olen töissä, voin panostaa enemmän itseeni ja siksi maksan mieluusti salikortista tai käyn hieronnassa. Voin ostaa vähän kalliimpia laukkuja ja myydä vanhoja pois. En koe enään tarvetta omistaa sitä 50 laukkua, kun voin panostaa muutamaan hyvään yksilöön. 

En halua tukea aidon tuotteen kopiontia.

Kävimme pitkän keskustelun Turkkilaisen baarimikon kanssa siitä, miten brändilaukut menettää arvoaan kopioinnin kautta. Kyseinen mies on ollut aikaisemmin laukku myyjä ja tiesi hyvin turkkilaisesta kopionnista. Esimerkiksi LV:n ja MK:n laukkuja myydään ulkomailla ihan pilvin pimein ja lentokentällä joka toisella ilmisellä komeili kopiolaukku kainalossa. Jos jollain oli aito niin se hukkui täysin kopioiden joukkoon. Tuskin kellään 14 vuotiaalla on varaa ostaa aitoa LV:n laukkua koululaukuksi ja niitä silti näkyy paljon? Niinpä. Jokainen varmasti tunnistaa LV:n monogram-kuvion.

Myönnän, että mulla on ollut käytössä muutamia kopiotuotteita, mutten halua enään käyttää niitä. Olen lahjoittanut ne pois tai laittanut suoraan roskiin. On varmasti olemassa laadukkaita kopiota, mutta mun periaatteen vuoksi haluan tukea aitoa. Mun tuskin tarvitsee alkaa sen erityisemmin selittämään tai perustelemaan tätä kantaa, mutta jos joku haluaa tukea kopiontia niin mulla ei ole siihen mitään sanottavaa.

DKNY, Black Top Zip Round Bryant Park Flap Bag
Tästä ei nyt ollut tarkoitus tulla mikään saarna aiheesta. Mun mielestä laatu on kaiken a ja o, oli se sitten 300e laukku tai H&M:n 5e koru, kunhan se kestää ja on käyttäjälleen mieluinen. Kopioinnissa sallin itse sen, että joku malli voi olla sama kuin jollain suunnittelijalla ilman mitään merkkiä, koska nykyisin esimerkiksi laukkujen malleja on niin paljon! Eikä kaikkien todellakaan tarvitse omistaa merkkilaukkua! :)

Mulla ehkä vähän pelotti kirjoittaa tästä aiheesta, koska nyt blogimaailmassa on noussut pintaan juuri se pinnallisuus kuvissa ja ostoksissa. Kuinka huippu bloggaajat ostelee vain merkkituotteita, eivätkä laita tavallisia puhelinkuvia ollenkaan arjesta. Mun mielestä jokaisella on oikeus elää juuri sellaista elämää kuin haluaa. Toisen elämä ei mitenkään ole sulta pois, päinvastoin: Jokaisen tulisi elää ja olla juuri kuten itse haluaa. Jokaisella on omat arvot asioille ja on olemassa yhtä monta mielipidettä kuin on mielipiteen kertojia. Itse ainakin tykkään katsoa laadukkaita kuvia, vaikka niissä olisi jokainen hiuskarva suorassa, tosin ku mulla ;)

Toiset perustaa perheen, mie ostan laukkuja. <3

Michael Kors, Hamilton LG NS Tote -nahkalaukku

You Might Also Like

2 Kommenttia

  1. Varmaan sun paras postaus tähän mennessä ♥ niin hyvin kirjoitettu ja mahtava aihe! Joka on täällä blogimaailmassa esillä kaiken aikaa! Itelle laatu on kans todella tärkeä :) joskus saa halvalla hyvää ♥ ja itse oon vähentänyt shoppailua ja alennuksien perässä pyörimisen. Tai sen että nyt pakko ostaa kun alennuksessa. Tuntuu jopa kaukaiselta tuo ajattelutapa :) ite voin tosin käyttää feikkilaukkuja, enkä koe sitä pahana. Mutta ymmärrän myö todella hyvin sun kantasi ♥ ps. Haluan nuo saappaat missä on tuo kultainen solki!! Vaikka laatu ei vissiin ollut sitä parasta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juurikin tuo pakko mennä kun on alennukset -ajattelu on jäänyt pois ja pyrin ostamaan vain sitä, mitä oikeasti tarvitsen :) vähän tällaisena "kaikki mulle heti nyt" tulee joskus vähän kiireellä ostettua, mutta kun saan sen hillittyä niin tulee tehtyä hyviä löytöjä, jotka kestää. :)

      Ei sulle mahtuis 39 kenkäkoko? ;) En ole vielä oikein keksinyt asua nuiden kenkien kanssa niin siksi en ole niitä paljoa vielä käyttänyt, talvella varmasti eri tilanne. :)

      Kiitos kommentista, aika pikaisesti kirjoitin nii varmasti tekstissä on virheitä, pitänee korjata illalla :) ♡

      Poista

Bloggerin lukijat

FACEBOOK