Kun muisti ei riitä

11:33

Ne ihmiset, jotka kuvaavat paljon tietävät sellaisen pienen ongelman kuin kovalevyn täyttyminen. Tai kun muistikortteja/-tikkuja alkaa olemaan enemmän kuin laki sallii... Ja luonnollisesti nekin on täynnä kuvia!


Aikoinaan valokuvat tallennettiin aina CD:lle ja myöhemmin DVD:lle, kun tietokoneesta loppui tila. Jokainen kuitenkin tietää, kuinka hyvin ne pysyy tallessa nykyisin.. Jep, mulla sattuu olemaan niitä levyjä aika kiitettävä kasa ympäri maailmaa. Jos cd menee rikki niin siinä menee samalla kaikki kuvat. Ei mikään luotettavin tapa säilyttää kuvia seuraavat 100 vuotta.

Vuodesta 2006 olen säilyttänyt aikas paljon kuvia myös digitaalisessa muodossa ja tällainen määrä kuvia tarvitsee myös aikamoisen määrän kuvatilaa. Aluksi hankin ulkoisen 1TB kovalevyn, myöhemmin 500GT ulkoisen aseman ja tietty omassa tietokoneessani on 2TB kovalevy. Kaikki nämä ovat täynnä kuvia.


Facebook: "Tänään 19.12 ostin uuden 2T ulkoisen kovalevyn, jonka sain muutamassa tunnissa täytettyä 130 000kpl valokuvalla. Vielä olis yksi 1T kovalevy tyhjentämättä, siellä varmaan se vaivaiset 100 000kpl kuvaa lisää.. Mutta onneksi huomenna alkaa LOMA ja mulla on aikaa poistella huonoja valokuvia. Voi mennä hetki..."

Että semmoiset 230 000kpl VALOKUVIA (+ne cd-kuvat teiniajoilta...) odottaa sitä, että poistan huonot sieltä. Kuvathan ei toki ole yhdellä kovalevyllä vaan toiselle kovalevylle olen tehnyt varmuuskopiot, joten jos yksi menee rikki niin ne on säilytetty toiselle. Näin varmistan, ettei tärkeät kuvat varmasti katoa! Kolmas kovalevy kulkee matkoilla mukana, jotta saan tallennettua reissun kuvat heti talteen pois muistikortilta :)


Mutta tämähän ei varmasti ole paras tapa säilöä kuvia, koska kovalevyt/tekniikka voi aina pettää? Siispä olen ainakin tärkeimmät reissukuvat teettänyt ifolor-kirjaksi, joka on ikuinen. Teetetyt valokuvat on vähän siinä ja siinä, kuinka pitkään ne kestää, mutta kirjan kuvat ei haalistu ja varmasti myöhemmin teetän parhaista valokuvista myös kirjan :)

Dubain matka, kiinan ja alanyan kuvat odottaa muokkaamista, että saan niistä tehtyä kirjat ja tietty ne 200 CD-levyä myös pitäisi katsoa läpi ja ottaa talteen hyvät kuvat.. Tällainen PIENI urakka mulla olisi edessä ennen loman loppua :D

No entäs sitten kun mullahan ei ole tietokoneet kunnossa?


Kyllähän se on. Ja läppärikin toimii silloin, kun johdon kosketushäiriö ei häiritse toimintaa.. 

Mulla meni hermot. Jumankauta jos mulla on nuin paljon kuvia ja paljon tehtävää tietokoneella niin epävarman koneen kanssa se on lähes mahdotonta. En jaksa alkaa aina pelkäämään, milloin menetän valmiit jutut bittiavaruuteen tai oikeastaan en halua arvuutella, miltä kuvat näyttää, kun näyttö ei toista värejä oikein... Toki mun pöytäkone toimii muuten ihan loistavasti, mutta mulla ei siitä aika siihen, että viettäisin mun makuhuoneessa niin paljon aikaa kuin pöytäkone vaatii. (LUE: haluan löhötä sohvalla samalla, kun teen juttuja ja katson ohjelmia sivusilmällä.)

Ja nyt kun olen reissussa niin kuinka voin tehdä mitään?!?


Nyt voisin esitellä mun uuden rakkaan, jolla kirjoittelen teille kaikki nämä tulevat postaukset! Varmaan jokainen tietää, kuinka olen koko syksyn tapellut mun koneen kanssa ja syyskuusta alkaen olen lainakoneilla ollut. Nyt siihen tuli muutos, kun ostin itselleni joululahjaksi MacBook Pro -koneen. Jouluna yleensä ostan vuoden suurimmat hankinnat ja tämä kone on enemmän kuin tarpeellinen asia mun arjessa. Ja olen nyt jo niin kiitollinen, että panostin tähän!

Näyttö on äärimmäisen tarkka, joten kuvien käsittely on entistäkin vaivattomanpaa. Kone on kevyt, nopea ja kaikin puolin ihana. Riku osti aikaisemmin syksyllä samaisen koneen, joten käyttö on ennestään tuttua. 

Joten mulla ei ole enään mitään tekosyytä olla kirjoittelematta blogiin. Tietokone toimii, aikaa on kun sitä tekee, postauksiin ON varmasti kuvia, vaikka Riku veisi kameran pohjoiseen pidemmäksi aikaa... Kuten nyt tammikuussa, kun herra lähtee Norjaan ilman minua, mutta kamera sille kyllä kelpaa...! (Saa nähdä, koska saan kameran itselle, miksi myin olympuksen....) Selitykset siis sikseen! :')

Käy myös lukemassa

0 Kommenttia

Seuraa Facebookissa

Bloggerin lukijat