Ruokapäiväkirja, viikko 3

22:54

Edellisen viikon sunnuntain aamupala.
Ruokapäiväkirjan pitäminen on joskus oikein hyvä idea, kun etsii syitä esim. vatsan toiminnalle. Joskus on hyvä vain tarkkailla, mitä sitä suuhunsa laittaa ja tulisiko ruokavaliossa jotain muuttaa, että olo olisi vielä parempi! Olen nyt viikon ajan kirjannut ylös kaikki ruokani, jossa näkyy hyvin kiireisen arjen ja löysän viikonlopun erot. Jotain kuvia löytyy, vaikken kaikkea muistannut kuvata. Jätin pois mausteet ja veden juonnin, joten olkaa hyvä!

Maanantai: herätys 7.00
Aamupala 8.00: Chia-siemenet kaurajuomassa liotettuna yön yli, mustikkaa, lucuma ja luomu mangosose.
Lounas 11.00: Jauheliha-tomaatti-inkivääri-paprika sekotus, tumma spagetti, salaatti öljyllä (kurkku, lehtikaali, minttu)
Välipala 13.30: Puolikas omena
Välipala 15.00: Raejuusto, itse tehty mustikkakeitto ja mustikat.
Salin jälkeen 17.00: Palautusjuoma (päärynä-lime)
Päivällinen 18.00: Jauheliha-tomaatti-inkivääri-paprika sekotus, tumma spagetti, salaatti öljyllä (kurkku, lehtikaali, minttu)
Iltapala 21.00: Luonnonjojurtti, luomu mangosose, pähkinä-goji-inka-rusina sekotus ja omena.


Tiistai: herätys 7.15
Aamupala 8.00: Vihreä aamupuuro- chia-siemen liotettuna kaurajuomaan, omena, öljy, spirulina, hampunsiemen, lucuma ja maca.
Lounas 11.00: Jauheliha-tomaatti-inkivääri-paprika sekotus, tumma spagetti, salaatti öljyllä (kurkku ja lehtikaali)
Välipala 15.00: Vihreä aamupuuro- chia-siemen liotettuna kaurajuomaan, omena, öljy, spirulina, hampunsiemen, lucuma ja maca.
Päivällinen 17.00: Maitorahka, luomu banaanisose, omena, goji-rusina-mulperi-inka sekoitus +hampunsiemenet.
Salin jälkeen 19.00: palautusjuoma (mansikka-vanilija)
Iltapala 20.00: 3 kanamunaa, cashewpähkinä, tomaatti ja kurkku.


Keskiviikko: herätys 7.15
Aamupala 8.00: Mansikka skyr (kiireinen aamu!) Puoli kymmenen aikoihin kahvi.
Lounas 11.00: Lohta, uunivihannekset, vihersalaatti, pieni leipä kurkulla ja kahvi. (Työpaikkaruoka)
Välipala 16.00: Suklaa pudding, maito, mustikka, cashewpähkinä ja gojimarja.
Salin jälkeen 17.30: Palautusjuoma (mansikka-vanilija)
Päivällinen 18.15: Mutakakku + persikka bonne, banaani, omena ja goji-rusina-mulperi-inka sekoitus.
Iltapala 21.00: Jogurtti, persikka bonne, puolikas omena, vähän goji-rusina-mulperi-inka sekoitus +siitepöly.


Torstai: herätys 7.00
Aamupala 7.15: Mansikka smoothie (mansikka, omena, öljy, proteiinijauhe, lucuma, maca, karpalojauhe ja kaurahiutaleet) Kahvi 9.15.
Lounas 11.00: Kookos-kana keitto nuudelilla. Salaatti, pieni leipä ja kahvi (työpaikkaruoka)
Välipala 13.15: Mansikka skyr.
Välipala 16.00: puolikas rahka, banaani ja luomu banaanisose.
(Tässä välissä PT-treeni, jossa mun niskat meni täysin tukkoon. Selvästi liian vähän vettä ja energiaa päivän aikana ja torstai oli todella väsyttävä päivä, joten ottakaamme tästä oppia: oma ruoka töihin, vaikka olis kuinka hyvää ruokaa! Ja liian vähän energiaa oli jalkatreeniin..)
Salia ennen 17.00: vesimeloni latari
Salin jälkeen 18.15: palautusjuoma (päärynä-lime)
Päivällinen 20.00: Tomaatti-punainen linssi keitto, inkivääri, salaatti öljyllä (lehtikaali, kurkku, paprika ja salaatti)
Iltapala 22.00: Mansikka smoothien loppu (mansikka, omena, öljy, proteiinijauhe, lucuma, maca, karpalojauhe ja kaurahiutaleet)


Perjantai: herätys 7.00
Aamupala 7.15: Puolikas rahka, banaani ja luomu banaanisose.
Lounas 11.00: Tomaatti-punainen linssi keitto, inkivääri, salaatti öljyllä (lehtikaali, kurkku, paprika ja salaatti)
Välipala 13.00: Muutama lusikallinen koulussa oppilaiden tekemää makaroonilaatikkoa ja banaani-omena rahkaa.
Välipala 15.00: Quest Barin brownie proteiinipatukka.
Päivällinen 17.00: Tomaatti-punainen linssi keitto, inkivääri, salaatti öljyllä (lehtikaali, kurkku, paprika ja salaatti)
Iltapala 20.00: Vesimeloni soodavesi, Kahvila makian Smörre: Vaalealeipä, kastike, puolikas kanamuna, katkarapuja ja salaatinlehti. (Ei toki yhtään harmittanut katella kaverin kaakaota vaahtokarkeilla.. Mutta olisin toki voinut valita huonommin!)
Myöhäinen ruoka 23.00: Jogurtti, banaanisose ja banaani.


Lauantai: herätys 12.15
Päätettiin pikkuveljen kanssa, että pidetään lauantaina tammikuun ensimmäinen "herkkupäivä!" Vaikka me luvattiin, että uusi vuosi olisi kuun ainoa, mutta päätettiin kaverin kanssa lähteä lauantain brunssille Tubaan.  Aamupala ja lounas 13.00 meni yhdellä kerralla ja annos koostui aasialaisesta ruuasta. Suosikkina erityisesti friteerattu kukkakaali ja salaatinlehti seesaminsiemenillä. Jälkiruokana pala "munkkia" ja yksi keksi. Tässä kaikki. Itse ainakin olen tyytyväinen ja olo oli oikein keveä, vaikka pari tuntia nautittiin ruuasta ja höpöteltiin elämästä! :)

Ennen aikoinaan olisin hakenut 100x uudestaan kaikkia, en olisi koskenutkaan salaattiin ja jälkkäriksi olisin ottanut hedelmien sijasta jäätelöä ison kipon murskatuilla kekseillä. Reissun jälkeen tietty makuunin kautta kotia ja kilon karkin jälkeen hirveä morkkis.. Että on tässä jotain opittu! :)


Välipala 17.00: Datorade-juoma (5 taatelia +vesi)
Päivällinen 19.00: kolme kanamunaa + pähkinöitä ja papuja.
Iltapala 23.00: Raejuusto 2%, omena, banaani, kaakaonibs ja itse tehty mustikkakeitto.


Sunnuntai: herätys 12.30
Aamupala 13.00: Banaani, itse tehty mustikkakeitto, persikkasose, raejuusto 2%, nibs, karpalojauhe ja omena. Ruuan jälkeen bulletproof-kahvi ja vaahdotettu maito. (MTC-öljy ja kahvi sekaisin blenderiin)
Treenin jälkeen 15.00: Palautusjuoma. (Päärynä-lime)
Välipala 15.15: Kokeiltiin Jennin kanssa pieniä annoksia eri juttuja: Dacorade juoma, Vanilija pudding, mustikka-avocado-proteiinijauhe. Kaikkia pieni annos.
Välipala 16.30: Banaani.
Päivällinen 20.15: Jauheliha 10%, cashewpähkinää, täysjyväriisi, bataatti-paprika-kesäkurpitsa-papu-punasipuli-porkkana vihanneksia uunissa, salaatti (kurkku, salaatti ja lehtikaali.)


Sellainen viikko ruokailua, mitenkäs teillä? Nyt olen erityisesti nauttinut ruuasta ja sen tekemisestä, en stressaa ja pidän kaapissa aina ruokaa valmiina! Töissäkin on ruokaa tarjolla, jos jostain syystä omat eväät unohtuu tai jää tekemättä. Tällä viikolla kävin viisi kertaa salilla ja kävelin päivittäin väh.30min, joten ruokaa sai mennä aika reilusti, ettei energiat laskenu! PT-treenin kohtalon kerroinki tuossa jo, mutta ensiviikolla olen astetta viisaampi ennen todella kovaa treeniä.

En punnitse ruokia, koska takaraivossa on aika hyvin muistissa noin-painot ja jokaisen ruuan punnitseminen ei kuulu elämäntapaan. Voisin kuitenkin joskus sitä harrastaa hyvän valmentajan kanssa ja nykyisin kuuntelen enemmän kehoa. Kunhan muistaa proteiinin lisäksi katsoa rasvat ja hiilarit ruualle, joskus hiilarit jää mulla liian alhaisiksi treenin jälkeen..

Mun ruokarytmiin kuuluu 5-6 ruokaa päivässä riippuen, kuinka pitkään valvon tai miten töissä menee. Yleensä mulla on aina välipalaa mukana, mutta hätätapauksessa Quest Bar on pidentämässä näläntunnetta. Muuten ahmisin kaikki kadulla tulevat pikkulapset suuhuni. Töissä juon ihan liikaa kahvia ja söin liian vähän karpaloita! Nyt kun kirjoittelin tätä niin huomasin, etten ole tehnyt smoothieita niin paljon kuin viime viikolla ja tällä viikolla en tehnyt kertaakaan tuorepuuroa töihin! Teen sitä monesti aamuisin helpottamaan arkea, kun illalla laittaa ruuat valmiiksi! Perjantaina iski viimein järkyttävä makeanhimo pitkästä aikaa, mutta ylimääräisellä ruualla sain pidettyä karkit kaupassa. Parannettavaa löysin jonkin verran, mutta pääsääntöisesti olen ihan tyytyväinen viikon ruokailuun. Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan en vetänyt "herkkupäivää" överiksi!

Omat eväät on mulle ehdoton ehto pysyä hyvän ruuan parissa, teen yhdellä kerralla kolmen päivän ruuat sekä töihin lounaalle, että kotiin. Työruolailussa kun on helppo napata se tuore leipä juustolla ja tarjolla on myös ihania jälkiruokia.. Kuitenkin sain pidettyä hermot kasassa suklaakakun kohdalla.

Ensiviikolla kirjoittelen edelleen ylös ruokia, kiinnostaako ketään tällaiset ruokapäiväkirjat? (Tällaista ruokaa on syöty jo jonkin aikaa ja on pitkän, kivisen taipaleen tulosta!) :)

Käy myös lukemassa

13 Kommenttia

  1. No mua kiinnostaa, tiiät sen. ;) Huhu on vaan aikamoisia juttuja sulla sielä lautasella, ei oo pelkkää perusruokaa niinku meikäläisellä. :D Ainaki sulla on monipuolinen ruokavalio! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. TÖÖT, väärin! Perus kotiruuastakin saa oikein maukasta ruokaa<3
      Mun mielestä tämä on niin perusruokaa höystettynä jollain maulla! Pitkiin aikoihin en ole maitotuotteita käyttänyt näin paljon... Viikon aikana ei edes tule syötyä kaikkea, mitä on ollut mieessä, joten ensviikolle vaan uutta kehiin! :)
      Pikkuhiljaa, tämä on monen vuoden harjoittelun tulosta, sinä jos joku sen olet nähnyt! :)

      Poista
    2. Mahtavan luovia annoksia, kun oot saanu ujutettua aimo annoksen superfoodeja sekaan! Elimistö varmasti tykkää. :) ps. Oliko toi Datorade hyvää? Itelläkin on sitä pitäny kokeilla, mutta maku arveluttaa :D

      Poista
    3. Tottakai saa, enhän mie sanonukkaan että ei saa. Tarkotin vaan, että sulla on kaikkia erikoisia juttuja sielä, ei oo ihan suomalaisen perusruokaa mitkään lucumat, macat, chiat, nibsit, taatelit ja muut semmoset. :) Se vaatiiki kyllä harjottelua, ku en ees tiiä mitä puolet nuista on haha. :D Mielenkiinnolla ootan seuraavan viikon postausta jo!

      Poista
    4. Nyt mulle se TÖÖT, enhän mie muistanu, että ne voi kuulostaa erikoiselta, kun oon ite niitä jo pitkään käyttänyt, anteeksi :D

      Poista
    5. Jennin ilme oli ainakin näkemisen arvoinen, kun Datordea maistoi! Jos makealle ei ole käsitettä niin tässä on makeimmista makein juoma, joka on niin ällömakeaa, että varmasti tykkää, jos makeasta nauttii. Oliko tarpeeksi selkeä? Ehdottomasti kokeilet vermuri! :)

      Joo ainakin viime syksyn verikokeissa oli vitamiinit, hivenaineet ja muut arvot ihan huippuluokkaa, jota lääkäri ainakin kehui kovasti. Varmaan juuri nuilla oli vaikutusta asiaan, vaikka välttelin supereita muutaman päivän ennen verikokeita täysin. :)

      Poista
    6. Haha niin mie vähän arvelinki, että kävi. ;) Töttöröö!

      JA JOO Vermunderi kokeile ehdottomasti sitä Datoradea! Siis oli kyllä eka vähän sellanen että wattafak, ku en aatellu sen olevan niiiin makeaa. Mutta ehdottomasti alan itekki tekemään tuota, saa hyvin makeanhimon taltutettua. :)

      Poista
  2. Ai että mie tykkään näistä ruokapäiväkirja-merkinnöistä! Todella hyvillä kuvilla (tuttuun tapaan) olit toteuttanut tämän. Sai vaihteeksi miettimään tuota omaa olematonta ruokavaliota, josta monipuolisuus ja painottamani säännöllisyys on kaukana toisistaan. Sain tästä todella paljon irti ja inspistä- kiitos! Ehdottomasti näitä lisää! Itsellekinhän tästä jää sulle hyvät motivaatiot, kun/joskus meinaat alkaa lipsua. :D Tykkään itsekin tosi paljon käyttää karpalorouhetta tai mustikkajauhetta rahkassa tai smoothiessa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi kiitos, ehkä uskallan toteuttaa näitä lisää ja hirveällä innolla odotan huomista, mitäs kaikkea sitä saa laittaa ruokaa itselle! Motivaatiota siis löytyy! :)
      Jauheilla saa hyvin lisää näin talven keskellä, kun itse poimitut marjat alkaa pakkasesta loppumaan. Kiitos kommentista ja kyllä se oma tie löytyy ajallaan! :)

      Poista
  3. Apua ja minä luulun että syön terveellisesti :'D Ihanasti kaikkea vihreetä ja kaikki ruuat on niin terveellisen näkösiäki! Itellä mennee oikeestaan ihan perus kotiruokaa vaan :D Ois kiva perehtyä kaikkiin tommosiin superfoodeihin kunnolla, mutta tuntuu että ne on kaikki niin kalliita että en vaan raaski ostaa :'D Hei mites muuten se objektiivin testailu? ;) Vai joko tulit katumapäälle sen myynnin suhteen? >.<

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan perus ruokaa mullakin on ja tän viikon menen varmaan vähemmän "hifistellen" niin tulee vähän erilaisempi normiviikko! :) kauan nuita on saanut kerätä ja köyhtyä, että on kokoelma kasassa :D
      Hei mun pitiki laittaa sulle viestiä siitä facessa, kirjoittelen illalla sulle paremmin! Riku se alko tässä nössöileen.... :)

      Poista
  4. minkälaisia palautusjuomia juot? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käytän Mannisen AOD2 palautusjuomia mansikka-lime ja päärynä-vanilija, riisiproteiinia suklaanmakuinen, maustamaton ja vanilija :)

      Poista

Seuraa Facebookissa

Bloggerin lukijat