Minäkö herkkä?

30.3.15


Tanian innoittamana tein itselleni myös herkkyystestin. Ennakkoon osaan arvata jo olevani aika herkkis, mutta katsotaan. Vielä tein tämän niin, etten lukenut muiden vastauksia, joten mielenkiinnolla menen seuraavaksi niitä lueskelemaan. Kuvat Alanyasta :)

1. Huomaan helposti yksityiskohdat ja vivahteet ympäristöstäni.
Totta. Olen joskus ihan haukkana kuulemassa asioita, tarkkailen värejä, tuoksuja, tunteita. Olen aina valppaana toimimaan ja menemään tilanteen mukana. Niin hyvässä kuin pahassa. Huomaan valon väreet, tunnen toisen kivun ja ilon. Tunnen eri materiaalit ihollani, koskettelen ja tunnen ympäristön.

2. Muiden mielialat vaikuttavat minuun.
Totta. Joskus vähän liikaakin. Esimerkkinä jos työpaikalla joku sanoo lyöneensä jalan seinään niin tunnen sen kivun välittömästi. Sama koskee iloa, surua, päänsärkyä, tai vaikka ihastumisen kipinän. Pystyn huomaamaan ja tuntemaan samoja tunteita ja se vaikuttaa minuun vahvasti.

3. Olen yleensä hyvin herkkä kivulle.
Totta ja en. Henkiselle kivulle olen herkkä, mutta fyysistä kestän paremmin. Viime viikolla olin elämäni ensimmäisen kerran huonossa kunnossa, kun puudutuspiikkiä laitettiin. Muuten en ole koskaan pelännyt kipua. Ehkä ennemmin pelkään tunnon tuskaa, pettymyksen kipua ja sellaista ikävää tunnetta rinnassa. Varmaan sellaista, mitä kukaan meistä ei halua tuntea. Henkinen kipu on paljon raskaampaa kuin fyysinen kipu.

4. Kiireisenä päivänä huomaan tarvitsevani vetäytymistä lepäämään, pimennettyyn huoneeseen 
tai johonkin, missä saanolla rauhassa ja ilman ärsykkeitä.
Totta. Oma koti ja oma rauha on silloin mun paras valinta. Toisinaan teen itsestäni niin kiireisen, etten kerkeä alkaa ikävöimään tai suremaan huonoja asioita. Rauhoitus myös lenkkeilemällä ja salilla ollessani. Raskaan olon saan rauhoittumaan tekemällä juuri sen hetken mielitekoja, eli vaikka pelaamalla pleikkaria tai lukemalla kirjaa!

5. Olen erityisen herkkä kofeiinin vaikutuksille
En. Juon kahvia piristykseski ja jos en juo sitä niin iskee pääkipu. Mutta en sanoisi vaikutuksen olevan herkkää tai että piristyisin siitä liikaa. Toki riippuvuuden kannalta olisi parempi jos lopettaisin sen käytön kokonaan, terveisin arkisin ennen puolta päivää olen höpännyt jo neljä kupposta nassuun..

6. Rasitun helposti voimakkaista ärsykkeistä kuten kirkkaista valoista, voimakkaista tuoksuista, 
karkeista kankaista iholla tai läheltä kuuluvasta sireenin äänestä
En. Saan niistä väreitä ja tuoksuista inhottavia kohtauksia, mutta en herkisty niille kuiten liikaa. Kaikista herkin ehkä olen valolle, kun näytän nyrpeältä akalta aika kesäisin ilman aurinkolaseja..

7. Minulla on rikas ja monimuotoinen sisäinen elämä 
(Helin lisäys: kuten vilkas mielikuvitus ja taipumus pohdiskella paljon)  
Totta. Joskus vähän liikaakin! Myös pohdiskelen asioita niin paljon, etten osaa niitä enään tekstiksi muotoilla. Ja jos en saa heti kirjoitettua ajatusta ylös paperille niin se unohtuu samantien. Kaipaan omaa rauhaa ja selvittelen omia ajatuksia yleensä kynän ja paperin kanssa. Kirjoitan päiväkirjaa ja pohdiskelen elämää jatkuvasti mielessäni. 


8. Minulle tulee epämukava olo kovista äänistä
Totta. En pidä ihmispaljoudesta konserteissa tai suihkumoottorin äänestä. Ahdistun, jos olen vilkkailla paikoilla tai lapset huutavat liikaa.

9. Liikutun syvästi taiteesta tai musiikista
Totta. Musiikki on viime vuosina ollut sellainen tietynlainen selviytymiskeino. Rakastan käydä katsomassa museon taideteoksia ja ihailla kauniita maalauksia. Valokuvaus on suurin heikkouteni ja monesti haaveilen ja unelmoin matkailukuvien kautta maailmaa.

10. Olen hyvin tunnollinen
Totta. Autan joskus vähän liikaa ja olen liian tunnollinen vuokralainen. Naapurina olen maailman tunnollisin, kävelen tossut jalassa kymmenen jälkeen ja samaisesta syystä varmaan kaveritkin välttelee iltaisin meille tuloa, kun olen hyssyttelemässä jatkuvasti. Mutta osaan olla myös itsekäs tietyissä tilanteissa.

11. Säikähdän helposti
Totta. Vappu on se pahin, kun joka puolella on ilmapalloja, jotka yritän juosta karkuun. Pimeällä tiellä kävellessä säikähdän joksiat vastaantulijaa ja varmasti vielä kuvittelen siihen tilanteeseen joku draakisen massamurhaajan..

12. Hermostun jos minun täytyy tehdä paljon asioita lyhyessä ajassa
Totta, en omista hyvää stressinsietokykyä. Varsinki, jos lyhyessä ajassa tehdään suuria päätöksiä ja kaupassa sukkien värin valitsemiseen saan kulutettua aikaa todella paljon..

13. Kun ihmiset kokevat epämukavuutta fyysisessä ympäristössä, huomaan helposti mitä tulee tehdä, 
jotta olisi viihtyisämpää (esim. muuttaa valaistusta tai istuimia)
Ööö joo kait? Empatiakyvyn ansiosta pyrin aina siihen, että muilla on mukavaa ja yvät oltavat. Mutta että huomaisin aina tilanteen niin siihen en kyllä aina kykene. Tämä johtuu taas siitä hitaasta ajattelusta..

14. Ärsyynnyn kun ihmiset yrittävät saada minua tekemään liian monia asioita kerralla
Totta. Itse tosin olen täysi AD/HD esimerkiksi siivouksen kanssa. Siivoan vessaa ja sitten olen keittiössä ja vähän olohuonetta ja sitten pettaan petiä.. Se turhauttaa äärettömän paljon. Olen myös huono sanomaan EI, joten joskus ärsyynnyn siitä, jos pyydetään tekemään liikaa, koska en osaa kieltäytyä siitä.

15. Yritän kovasti välttää virheitä tai asioiden unohtamista
Totta, mutta olen täysin tunari kummassakin asiassa. Tunnen olevani aina väärässä paikassa väärään aikaan, mutta se on elämää. Unohdan myös helposti asioita, jos en merkitse niitä itselleni muistiin, mutta haukkana olen tietämässä, milloin Stockmannin alennukset alkaa. Eli kohdistan selvästi terävyyteni vähän turhiin asioihin ja se syö muistia siitä tärkeästä tiedosta.


16. Pyrin aktiivisesti välttämään väkivaltaisia elokuvia ja tv-ohjelmia
EN. Rakastan toimintaa! Tosi elämässä välttelen väkivaltaa ihan viimeiseen asti. En voi sietää riitelyä missään muodossa, en edes pienintäkään kinastelua kenenkään kanssa.

17. Tulen epämiellyttävän virittyneeksi kun paljon asioita tapahtuu ympärilläni
Ei. Tieto oikeastaan lannistaa minua ja saa mielen väsyneeksi. Se alkaa käymään ylikierroksilla ja en saa nukuttua väsymyksestä huolimatta. Työpaikalla olen oikea haukka huomaamaan asioita, yleensä siellä se on hyvä juttu, mutta jos sama haukka eksyy juhliin kuulemaan huonoja asioita niin siitä tulee yleensä vain paha mieli. Eli kolikolla on molemmat puolet.

18. Kova nälkä aiheuttaa minulle voimakkaan reaktion, haittaa keskittymistä tai mielialaa
Totta. Pienempänä pystyin keskittymään täysin omaan tekemiseen keskellä pauhaavaa musiikkia, mutta nykyisin teen kaiken hiljaisuudessa. Joskus kuuntelen musiikkia, mutta keskityn yleensä siihen ja se oikea tekeminen vaihtuu puoliteholle. Jos mulla on nälkä niin sen huomaa kyllä kaikki..

19. Muutokset elämässäni sekoittavat minua
Totta ja ei. Joskus juutun rutiineihin liikaa. Olen myös oppinut sen, että muutokset on hyväksi, joten pyrin tekemään päätöksiä myös mukavuusalueen ulkopuolelle. Aina ne ei miellytä, mutta yleensä ne palkitaan!

20. Huomaan ja nautin hienovaraisista tuoksuista, mauista, äänistä ja taideteoksista
Totta. Rakastan kosketella eri pintoja, laittaa käteni jyväpussiin tai kokeilla erilaisia makuyhdistelmiä keittiössä.

21. Pidän tärkeänä järjestää elämäni siten, että vältän mullistavia ja kuormittavia tilanteita
Totta, mutta aina en siinä todellakaan onnistu. Jokainen varmasti jollain tasolla haluaa nauttia tasapaksusta elämästä, mutta sellainen käy loppujen lopuksi tylsäksi. Toisaalta liialliset yllätykset kuormittaa kehoa, joten taspainon löytäminen on tärkeää.

22. Kun joudun kilpailemaan tai suoritustani tarkkaillaan, tulen niin hermostuneeksi tai alan täristä, 
että suoriudun paljon huonommin kuin normaalisti
Totta. Esmierkkinä koulun näytöt, joista olen aina suoriutunut surkeasti jännityksin vuoksi. Jännitän tilannetta niin paljon, etten saa happea, mutta silti suoritus hyväksytään. Jännittämiseen myös oppii ja siitä voi ottaa opiksi. Sain ensimmäisen opinnäytetyön aikana paniikkikohtauksen ja siitä oppineena seuraavan kerran osasin suhtautua asiaan eri tavalla. Aina se ensimmäinen kerta pelottaa ja jännittää, mutta niistä tilanteista selviää ja joskus voi myös nauttia. Elämä ei ole aina niin vakavaa ja asiasta etukäteen puhuminen laukaisee monesti jännityksen!

23. Kun olin lapsi, vanhempani tai opettajani pitivät minua herkkänä tai ujona.
Totta!!! Olenhan ujouden perikuva ja kaikkia miellyttävä tyyppi! Onneksi sitemmin siitä mielikuvasta on päästy eroon ja osaan olla vahvempi.

Tulos: 18 ja puoli/23, eli aika herkkis oon.

You Might Also Like

4 Kommenttia

  1. Voii miten upeita kuvia <3 ja jotenkin niin hyvin vastattu! :) Mielenkiintoista luettavaa <3 mulle tuli samanverran pisteitä! ;)

    VastaaPoista
  2. Ihana :') Hih mua nauratti tuo tossujalka juttu <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän ne myös lämmittää jalkoja... :')

      Poista

Bloggerin lukijat

FACEBOOK