Kun ruokavalio herättää puhetta

17:45

Moro ja hei hei. Ihan oikeasti mulla on niin vanha olo, kun en viikonloppuisin jaksa valvoa yli puolen yön. Toinen mummoutumisen merkki on se, ettei arkisin jaksa tehdä mitään ja viikonloppu menee töistä palautumiseen..

Yksin vahva merkki vanhuudesta on se, että heräsin kylpyhuonen lattialta. Kyllä, pyörryin elämäni ensimmäisen kerran siitä, että näin omaa verta/haavan itsessäni. Meillä on hauska tapa naureskella serkulle ja siskolle, koska he pyörtyvät aina sillon tällöin nähdessään omaa verta ja kappas kummaa tein itse ihan saman jutun.

Ei vais, jotenkin sitä yrittää nauttia viimeisistä hetkistä ennen asunnon täyttymistä hälinästä ja muuttopuuhista. Muutaman viikon päästä myös Dana muuttaa Ouluun, joten siihen loppuu 24/7 makoilu, koska pitäneehän tuota käyttää pitkillä lenkeillä. Ja kohta pitäisi alkaa poltteleen tuo rasva tästä kehosta pois niin sais kesällä kulkea muussa kuin jätesäkissä, joten Dana on oiva motivaatio siihen! :)

Kuvat: Superfoods pikapuurot!! Todella hyviä, jos pystyy glutenitonta puuroa syömään Olenkin pidemmän aikaa syönyt samoja sekoituksia kotona tuorepuurona. / Laitilan proteiinismoothie munasta.. Ai kauhea en ole ikinä maistanut mitään näin pahaa, en suosittele! :D
Ensinnäkin kaikki kiellettyhän aiheuttaa hirveitä himoja? Mulla ei. Vaikka olen ollut kohta.. Itseasiassa olen ollut jo 3kk syömättä karkkia ja vaikka joskus muistelen, miltä turkinpippuri maistuu niin silti olen pysynyt karkeista erossa. Yksinkertaisesti tiedän, ettei niistä seuraa mulle mitään hyvää ja mun elämä sujuu hyvin myös ilman niitä. (Juu myönnän syöneeni pullan jos toisen, mutta helmikuussa nyt meni muutenkin kaikki vähän mönkään sressin vuoksi.. Seli seli :D)

Olen vuosien aikana syönyt kuitenkin proteiinipatukoita ja muita "herkkuja", joita olen sallinut itselleni. Nyt kuitenkn herättyäni mahdolliseen vaivaan en pysty enään syömään niitä. En WheyHeytä, en Questbareja, en kuivattuja hedelmiä... Raakasuklaata pystyn syömään, kunhan itse sitä teen!

WheyHey proteiinijäätelö.. Tuo mansikka on mun suurin suosikki, harmi ku nämä on tehty maitoproteiinista. :(
Elämä kuulostaa kamalan rajoittuneelta, mutta sitä se ei ole. Nyt vielä toistaiseksi syön pieniä määriä "kiellettyjä" juttuja, mutta kun kaapissa olevat proteiinijauheet ja muut tuotteet loppuu niin voin siirtyä kokonaan itselleni sopivaan ruokavalioon.. Tai alkaa oikeastaan etsimään sitä. Tämä tarkoittanee sitä, että kesä menee tiukasti, mutta mulle sopii paremmin sana kielletty kuin silloin tällöin.. Ymmärrättekö pointin? Olen aikaisemmin sallinut itselleni jotain joskus, mutta se on lähtenyt käsistä. Nyt en kiellä mitään, mutta tietoisesti rajoitan asian itseltäni ja se luo mulle itselle turvaa. Toki kaikki mun sukulaiset ja kaveritkaan ei ymmärrä tätä mun ajattelua, mutta itseäni varten tässä eletään. Se, etten voi juoda maitoa, syödä viljoja tai maistaa omenaa ei ole keneltäkään muulta pois. Tosin nyt ei enään kelpaa äidille tai anopille "syön ihan tavallista ruokaa" -sanonta, koska mun häätyy alkaa tekemään vierailujen aikana omat ruuat itse vatsakipujen välttämiseksi :)

Voin vaan sanoa, että on tehnyt todella tiukkaa hyväksyä taas liha osaksi mun ruokavalioon ja jättää hyvästi kasvisruokailulle. Mulla on paljon opittavaa siitä, mikä sopii mulle ja mikä ei, mutta kokeilemallahan se selviää. Siihen voi mennä vuosia, mutta onneksi kurinalasuus palkitaan. Ja toisaalta mun vatsa on ollut jo niin pitkään hälytystilassa, ettei tämä asia edes korjaannu ihan hetkessä..

Muutama viikko sitten ajattelin vielä näin: "Uusi ruokavalio. Lääkärin kanssa kävin tossa viime viikolla juttelemassa ja mun oireet viittaa niin selvästi ärtyneen vatsan oireyhtymään, että alan syömään FODMAP-ruokavalion mukaisesti. Se tarkoittaa sitä, että mun ruokavaliosta karsiutuu aika paljon mulle rakkaita juttuja pois. Vesimeloni, omena, päärynä, pavut, selleri, linssit, viljat, nektariini, persikka, vehnä, ruis, ohra, pavut, sipulit, sienet.. Suoraan sanottuna KAIKKI, mitä olen opetellut syömään viimeisen vuoden aikan. Nyt ne kaikki viedään pois. Eli olen oikeastaan kaksi viikkoa vain miettiny, MITÄ H*LVETTIÄ SAAN SYÖDÄ?!? Kielletään myös soija, joka on maidoton/viljaton ihmiselle joskus käytössä...

Haluan vältellä lihaa, mutta kun lista lyhenee niin lihatuotteita otan vähän pakostakin käyttöön. Onneksi on olemassa luomu ja lähitilat. Munia en halua syödä joka päivä, maitotuotteita en pysty syömään ja perussairauden vuoksi en saa kiihduttää liikaa mun aineenvaiduntaa.. Eli toisin sanoen: Oon ihan hukassa. Siemeniä/pähkinöitä pystyn syömään onneksi liotettuna.."

2 kiloa lihaa Stockmannin hulluilta päiviltä punnittuna pakkaseen.
Onneksi olen jo käsitellyt asiaa sen verran, etten ajattele asiaa nuin negatiivisesti. Kyllä, mulla on myös muita juttuja kaiken takana, joita en ala täällä blogissa käsittelemään. Kaikki osittain perinnöllisiä ja täysin ennalta ehkäistävissä oikealla ruokavaliolla. Voitte siis vain kuvitella, kuinka mua itseä kituuttaa tämä epävarmuus, kun kaikki tämä vaikuttaa myös muihin vaivoihin ja siihen päälle vielä työstressi.. Joten mulla on entistäkin tärkeämpää saada ruokailut kuntoon!

Mun ei pitänyt oikeasti kirjoittaa asiasta näin paljon, mutta annan runosuonen sykkiä, kun tekstiä alkaa tulemaan! Mun suurimpana aiheena on ollut vatsan turvotus, toimimattomuus/liiallinen toiminta ja kaikkihan viittaa suuresti ärtyneen suolen oireyhtymään. Huomasin kyllä suuren muutoksen jo siinä, että jätin kokonaan pois maitotuotteet, viljat (myös kauran) ja aloin juomaan kahvin mustana. Superfoodien ansiosta mun vitamiiniarvot oli todella hyvät, joten vitamiininpuutoksia ei ole, tosin niiden imeytymisessä kylläkin.


Muutosta? KYLLÄ. Valitettavasti vielä turvotusta tulee päivän aikana ja varsinki jos syön työpaikalla ruokaa. Mutta jos pysyn tiukemmin vain tietyissä ruuissa niin litteämpi vatsa voi olla vaikka koko päivän! Vaikka rasvaahan mulla keskivartalossa on, mutta kyllä turvonneena olo on kuin sotanorsulla..

Kun monta viikkoa on mennyt suhteellisen hyvin niin voin kertoa sen, että eiliset suuret vatsakivut johtui pizzasta. Mulle ei enään tavallinen salaatinlehti maistu, joten heikolla hetkellä en ajatellut sitä Kotipizzan salaattia... Sain taas konkreettisesti tuntea sen, kuinka mun keho reakoi vahvasti viljoihin ja liialliseen rasvaan. Siihen päälle söin illalla yhden Quest Barin patukan ja loppu yö meni koomassa. Maitoproteiini ei myöskään sovi mun kropalle yhtään (palautusjuomat..). Huhhu.

Mulla on monta teoriaa, miksi mun keho on mennyt tähän pisteeseen, mutta sekin on sellainen asia, mistä en halua täällä blogissa arvuutella. Toisaalta mennyt on mennyttä ja otan siitä mielummin oppia kuin murehdin menneitä. Mulla niin haluttais kokeilla vatsahuuhtelua, koska olen lukenut siitä niin paljon hyvää! :)

Sellaista tällä kertaa, palailen asian kanssa sitten, kun saan kokemusta ja vaikutuksia tuntumaan enemmän. Pitkä on tie, mutta pikkuhiljaa. Alla on esimerkillinen ravintola ruoka, jota pystyn syömään hyvällä omatunnolla ilman turvotusta! Pihvi kasviksilla ja bataattilohkoilla, nams <3

Käy myös lukemassa

8 Kommenttia

  1. Itsekin söin protskumömmöjä ja patukoita, kunnes myös huomasin omaavani tuon ihanan ärtyneen suolen vaivan. Olen monesti miettinyt kehitinkö vaivan itselleni juurikin syömällä pari vuotta liian proteiinipainotteisesti sekä etenkin kaikkia noita lisäaineilla höystettyjä asioita. Luultavasti. Nyt nimittäin maha ei kestä enää mitään keinotekoisia juttuja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mie en ihan tuohon teoriaan omalla teorialla mene :) Mulla enemminki jatkuva laihdutus/lihominen -jojoilu ja siihen kaiken maailman dieetit ja kokeilut päälle. Luultavasti myös koko elämän huono ruokavalio siihen päälle, joten monen monta syytä, mutta en halua liikaa miettiä niitä. Tärkeää on keskittyä siihen, että löytyy se hyvä olo :)

      Poista
  2. Ei varmaan helpota yhtään oloa, mutta olisi kyllä karmeeta kun pitäisi jättää tietyt ruoat pois ruokavaliosta. Itse olen niin kuriton ruoan suhteen et mätän ihan kaiken mikä eteen laitetaan. Tsemppiä paljon :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi melkein kadehdin (onko tuo edes kirjoitettu oikein..) niitä ihmisiä, jotka voi huoletta syödä mitä vain! Mahtava tilanne! :) Helpompaahan tämä kaikki olisi, jos pystyisi suoraan sanomaa, että oon vaikka allerginen jollekkin, mutta mitään sellaista ei ole löydetty. Joten tällä mennään, vaikka tänään söin mämmiä pienen kipon ja sen jälkeen makoilin sohvalla monta tuntia. Heikkoa on, mutta vielä joskus opin... :D

      Poista
  3. Olipa mielenkiintosta lukia sun ajatuksia asiasta ja ruoasta ylipäätänsä. Itteä kuitenki kiinnostaa kaikki asiaan liittyvä paljon. Tuntuu, että nykysin tosi monilla on ruoka yliherkkyyksiä. Ite koitan suosia mahollisimman paljon luomua ja välttää kaikkea yliprosessoitua ruokaa. Sokeriset jutut ois semmonen mistä ois päästävä eroon sillä niistä mulla ainaki on alkanu viime aikoina tulee tosi huono olo. :s Onneks en ikinä mässääkkään kerralla paljon vaan oon enempi semmonen nautiskelija eli vähempiki riittää! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä niihin on alettu kiinnittämään enemmän huomiota TAI kyseiset buumit on saaneet ihmiset kokeileen kaikenlaista ja samalla kroppa on mennyt sekaisin. Toiseksi nykyisin on niin paljon einestä tarjolla, etten yhtään ihmettele ihmiskropan sekaisuutta. Teorioita on paljon. Pidemmän aikaa olen itsekkin syönyt lisäaineettoamana, mahdollisimman luomuna ja tuoreena. Mitä lyhyempi seloste tuotteessa niin sitä enemmän suosin sitä. :)

      Voi sokeri.. Miksi olet olemassa, kun siitä ei ole muuta kuin harmia :/ Hyvä sulle, jos olet nautiskelija ja elämästä tulee myös nauttia :)

      Poista
  4. Mulla on pikkuhiljaa lähisuku oppinut sen, että en syö gluteenia, en maitotuotteita ja välttelen tiettyjä ruoka-aineita. Isosiskollakin oli juuri itselle sopivaaruokaa ja vanhemmat panostaa aina mun ruokaan todella paljon :) Muutoin kavereille tulee vieläkin muka yllätyksenä mun ruokavalio :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi oletpa onnekas! :)

      Toki asia on mennyt vähän ymmärtäväisempään suuntaan ja ehkä nämä ymmärtää jo sen, ettei tässä millää dieetillä tai erikoisruokavaliolla olla, vaan yritän yksinkertaisesti löytää itselleni sopivaa ruokaa. Kokeilemallahan se löytyy! Toki välillä löysäilen oikein kunnolla tilanteesta riippune, esim, jos en itse ehdi kaupassa käydä niin en voi alkaa ruokalakkoonkaan. Toki sitten kituuttelen mahakivussa (mämmi.... Miksi menin syömään.. :D) mutta joskus on hauskaa se, että mulle jo "normaali" ruoka kuulostaa toisesta ihan hassulta. Mulla poikaystävä kauhistelee asiaa joka kerta, kun aletaan ruuasta puhumaan.. Esim. taateli, tattari ja linssi ei kerro hänelle yhtään mitään. :D

      Kiitos kommentista! :)

      Poista

Seuraa Facebookissa

Bloggerin lukijat