Paino ei kerro sinusta mitään

22:51

Vaaka kertoo sen, paljonko joku asia painaa. Paino. Se on sellainen asia, jonka kanssa varmasti jokainen käy itsensä kanssa kamppailua. Mutta tekeekö vaaka onnelliseksi? Kertooko se, että olet hyvä ihminen? Ei.

Joskus vaaka voi olla hyvä motivaatio, kuten minulle se oli painonpudotuksen alkuaikoina. Silloin tulosta tuli ja minulla oli vaa'an kanssa hauskaa. Se sopi sen hetkiseen elämäntilanteeseen. Nyt kolme vuotta myöhemmin mietin sen käyttöä, koska en koe saavani siitä mitään irti. Joka kerta luku vaihtelee ja tunnen itseni vain rumemmaksi, mitä isompi numero siellä näkyy. Olen epäonnistunut kaikessa, kun numerot nousee. Olen huono ihminen.

Oon ihan luuseri, kun en saa muutosta aikaan puntarin lukemassa edes kolmessa vuodessa. Vai mites se asia nyt menikään?

Hack laite ja 80kiloa! / Ojentajapimppu! Läskiä vai lihasta?

Salilla tilanne on ihan toinen. Mitä enemmän painoa niin sen tyytyväisempi olen. Olen myös oivaltanut sen, ettei mun tarkoitus ole kehittyä niin, että jalkaprässissä on 300kiloa tai kyykkään 200kilolla. Mutta voima ja halu kehittyä vaatii painoja ja säännöllistä treenaamista.

Tässä muutama esimerkki tämän vuoden 2015 kehittymisestä. Puhun nyt nykyisen kuntosalini laitteista, kun painot/koneet vaihtelee niin paljon eri saleilla (esim. edellisellä salilla sain kevyesti 200kiloa jalkaprässissä tai Torniossa 180kiloa viisi toistoa... Mikä on todellinen paino niin sitä en tiedä.)

Hack-kyykky 11/2014: vain laite kuusi toistoa. 1/2015: 20kiloa+kone kuusi toistoa. 2/2015: 45kiloa+kone kuusi toistoa. 3/2015: 80kiloa+kone kuusi toistoa. Varmaan yksin olisi mennyt vain kolme, koska PT oli avustamassa lopussa. En saanut kokeilla isommilla painoilla, vaikka olisin halunnut. :D Kun taas 4/2015: 70kiloa + kone ilman siteitä viisi yksin!

Smits-kyykky: 2014: ei yhtään mitään... 1/2015: 10kiloa 12 toistoa. 2/2015: 20kiloa 15 toistoa. 3/2015: 30kiloa 12toistoa. Tuolloin tuntu, että vois mennä enemmän.. 4/2015: 50kiloa 6-8 toistoa..

Jalkaprässi: 2014: Hyvä jos liikku ilman painoja... 1/2015 30kg +kelkka 10 toistoa. 2/2015 30kg +kelkka 10 toistoa. 3/2015 100kg +kelkka kaksi toistoa yksin ja neljä lisää pt:n kanssa. 80kg+ kelkka meni viisi toistoa yksin ja kaksi lisää PT:n kanssa.

Leuoissa en saa yhtään puhdasta, kuminauhalla ehkä 4, punnertaa jaksan sen.. Ootas kun kokeilen... 14 miestä kylmiltäni ja RAKASTAN treenata vatsoja! Nykyisin ei oikeastaan ole enään sellaista "inhokki" päivää, mutta rinta, alaselkä ja vatsat kaipaa eniten tukea ja vahvistusta. :)


Toisin sanoen nyt aletaan olemaan samoissa painoissa ja vähän paremmissa, kuin "parhaimpina" aikoina on ollut. Tosin nyt on fiilis täysin eri, koska viimeksi söin ihan liian vähän siihen treenaamiseen nähden. Nyt on olo todella hyvä, näen kehittymisen tuloksia ja odotan jokaista treeniä ihan innoissani. Treenasin sitten yksin tai en. Vaikka yksin saan heivata heti sen 5-10 kiloa painoista pois niin se ei mun menoa haittaa. Kiitos mun PT:lle, jonka avulla olen selättänyt salipelkoni lähes kokonaan! :)

Mutta se saamerin paino. Siis mun oma paino! Käytyäni puntarilla haluaisin heittää nuo kaikki äsköiset kehut roskiin ja kaataa kaiken kuran siihen päälle. Olen lihava. Mun puntari ei voi olla rikki, koska vaihdoin siihen joulun jälkeen patterit ja olen lihonnut +4kiloa joulukuusta. Kaikki tämä on siis ollut turhaa, käynyt salilla, syönyt hyvin ja ollut syömättä karkkia. Ihan turhaan.


Turhautumisen ohella katson itseäni peiliin. Puntarin lukeman kanssa näen oikein ruman ja lihavan tytön. Joo olen lihonnut, myönnetään. Mutta kun heittää lukeman pois niin todellisuudessa näen juuri saman tytön, joka katsoi itseään peilistä joulukuussa. Mihin se +4kiloa on sitten tullut? Voimaan, lihaksiin ja toki niiden päälle rasvana. Mitä väliä? Viimeisen vuoden aikana mulla on täysin samat vaatteet käytössä, vaikka vaaka näyttää eri lukuja. Kehonkoostumus ei ole täysin luettavissa peilikuvan kanssa. Onko mun tarkoitus mahtua samoihin housuihin loppuelämän? Jos haluan kasvattaa itselleni lihaksikkaan pepun ja vahvat olkapäät niin onko tarkoituksena mahtua niihin samoihin vatteisiin vielä sen jälkeen? Ei, koska se ei ole mahdollista.

Mun keho muuttuu ja peilikuva muuttuu. Todellisuudessa jos treenaan tällain ja syön vielä siihen päälle hyvin niin oikeasti vaaka ei pysty edes näyttämään samaa lukua vuodesta toiseen. Ja vaikka näyttäisi niin silti keho muuttuu. Mulla toki ongelmaa on tuottanut epätoimiva kroppa, josta kerroin jo aikaisemmin. Mitä muutosta tässä sitten on oikeasti tapahtunut? Otetaan mukaan mittanauha.

Pvm: 9.3.2014 vs. 21.3.2015 (5.1.2013)
Vyörätö kapein -6cm vuodessa. (-8cm)
Levein kohta cm: -1cm vuodessa (+-0)
Reisi cm: -2cm vuodessa
Rinta cm: -4cm vuodessa (-4cm)
Käsi rentona cm: +1cm vuodessa
Paino cm: 66,3kg, 66,6kg, eli +0,3kg vuodessa.
(66,5kg ennen ensimmäistä kunnon painonpudotusta 2013!)

(Hirveä haaristelu tuossa 2014 kuvassa verrattuna muihin.)
Huomaatteko mun pointin? Toukokuussa 2014 painoin peräti 62,7kg  ja silti mun kehonkoostumus on muuttunut vuoden aikana. (2013 kuvassa suunnilleen sama paino ku 2014 kuvassa) Silti senttejä on lähtenyt pois, vaikka paino oli välissä paljon matalampi! Jos laittaisin tarkat luvut esille niin silti askel menisi alaspäin, vaikka paino heitteli +-4kiloa. Olen painanut myös tämän verran aloitettuani ensimmäiset nettivalmennukset, joten koostumus on muuttunut ihan hurjastu (siitä roikkupyllystä!) Eli kait tässä on oikeasti tehty jotain oikein. Oikein on se, etten ole seurannut puntaria, enkä aio jatkossakaan seurata. Tämä paholaisen numero olkoot sitten noussut tai laskenut niin sillä ei ole MITÄÄN merkistystä. Se ei määrittele mua ihmisisenä eikä mun onnellisuutta. Oman kuvan rakastaminen ja hellästi kerran vuoteen mittanauhan käyttäminen sopii mulle paremmin kuin hyvin. Onneksi tykkään ottaa salilla kuvia, joten jälkeenpäin voin katsella kuvia :)

Miehän en koskaan ole ollut laiha. Aina on löytynyt rasvaa lihan ympäriltä ja siihen mun on totuteltava, se on tavallaan osa minua. Eniten totuttelua on siihen, ettei mulla ole samallainen lantio kuin malleilla ja se ei katoa siitä mihinkään, vaikka mun kehonkoostumus muuttuisi kuinka paljon. Se on mun perus muoto, joka pysyy muuttumattomana kaiken alla. Luita kun ei siirrellä, eikä tarvitsekkaan. Ulkonäköä tärkeämpänä mun on saatava mun mieli tasapainoikseksi ennen mitään suurempia muutoksia. Mulla kiinnostais käydä vaikka toukokuussa kehonkoostumusmittauksessa, että näkisin vielä muutoksen siihen, mitä mulle on tapahtunut kahdessa vuodessa. (Olen käynyt kolmessa mittauksessa 2013)

Mie olen tässä ja nyt ja juuri tällaisena kuin olen. 
Minä itse, itse itseni pahin vihollinen ja rakastaja. Olin sitten minkä painoinen tahansa :)


Käy myös lukemassa

6 Kommenttia

  1. Mielettömän hyvä postaus! Kaikkien pitäisi oppia luottamaan siihen peilikuvaan puntarin sijasta, VARSINKIN jos harjoittelee isoilla painoilla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinpä ja sitten kun ne viime keväiset tuulihousut ei mahdukkaan jalkaan perseen kohdalta... :D Ei masennu vaan menee ostaan uudet housut.

      Riku sano mulle yks päivä hyvin ku ihmettelin tuota housuja ja sanoin että tämä koko on mennyt aikaisemmin. "Nainen menee kauppaan ja itkee jos joku S koko ei mene päälle, M koon kokeiluhan on maailman loppu!! Kun taas mies sovittaessaan housuja pyytää myyjää tuomaan isomman koon ja on tyytyväinen jos se sopii." Eli tässäkin tilanteessa koolla ei ole väliä :D

      Poista
  2. http://palapelinkokoamista-enni.blogspot.fi/2015/04/varihaaste-25.html haaste sulle ;) <3

    VastaaPoista
  3. Voisikko tehä postauksen sun PTstä että mimmone se on, mitä hyötyä mitä haittaa, millä tavalla auttanu?:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. http://timjaiwithlove.blogspot.fi/2015/02/oma-personal-trainer.html täältä löytyy ensimmäinen osa kokemuksesta ja kun saadaan valmennus päätökseen niin varmasti tulen korjoittamaan vielä lisää kokemuksia, jote tulossa on! :)

      Poista

Seuraa Facebookissa

Bloggerin lukijat