Häät: Budjetti

12:00

Kaikki (paitsi mekon laitto kuva) kuvat: Oka Morikawa
Budjetti on sellainen asia, mikä herättää varmasti paljon mielipiteitä: Jotkut haluaa kuluttaa mielettömän summan rahaa mahtavaan päivään, jollekin riittää se "Tahdon" ilman mitään kuluja. Kummallakin on hyvät puolensa ja varmasti yhtä arvokkaita. Ei ole olemassa oikeaa tai väärää tapaa viettää omaa hääpäivää ja sen pitäisi olla kaikille fine :)

Mie olen aina lapsena haaveillut isoista juhlista ja vaikka halusin nyt järjestää pienet intiimit häät meidän mökillä niin mulla ei harmita euronkaan verran näiden juhlien järjestäminen. Vaikka rahaa paloi todella paljon niin hyvä niin: Me saatiin juuri meidän näköiset häät ja ollaan siitä niin onnellisia!

Ensimmäisenä voisin myöntää sen, että me ehkä vähän niin kuin unohdettiin tehdä budjetti. Tai sitä ei yksinkertaisesti koskaan vaan tehty. Me säästettiin häihin kaksi vuotta, mutta viime kesänä me päädyttiin kolmen viikon Espanjan matkalle ja rehellisesti voin sanoa, että sinne meni koko edellisvuoden säästöt. Pitänee muistaa kuitenkin se, että elämää on myös ennen ja jälkeen häiden ja se tuntui silloin parhaimmalta idealta, eikä kaduta tippaakaan. Eli periaatteessa me säästettiin vuosi ja saatiin iso avustus/häälahja itse juhlaan meidän kummankin vanhemmilta, joista ollaan todella kiitollisia. Me saatiin itse maksettua kaikki tarpeellinen ajallaan, joten ei tarvinnut pankista hakea lainaa ja se oli meidän tarkoitus! Alkuvuoden sairastelut yms, muut yllättävät menot ei lopulta haitanneet rahoitusta ja kyllä kummatkin silti sai elellä elämää ihan normaaliin tapaan :)


Koko juhlapaikalla olleet vieraat ja henkilökuntaa yhteensä 100 henkilöä.

Morsian:
Morsiuspuku: Käytettynä tori.fi 450e, pesetys 70e, olkaimien ja napin teettäminen 30e.
Asusteet: Perintökorut äidiltä, kultaiset nappi korvikset 8e, alusvaatteet 20e, jatkomekot 40e, push up-kanafile rintsikat 39e.
Kengät: Michael Kors 90e, Birdcage huntu 50e.
Häälaukku: 30e (täysin turha kapistus...)
Kasvohoito: 35e, Koemeikki: 25e, Häämeikki: 55e, kultainen hile luomelle Urbanilta 23e
Volyymiripset: 100e ja huolto 65e.
Suihkurusketus: 41e floppi! Näytti hyvältä hääpäivänä, mutta kului nopeasti pois!
Kynnet: ilmaiset, tein itse.
Sateenvarjo, jota ei onneksi tarvittu: 30e.

Sulhanen:
Sulhasen puvun ja kenkien vuokra: 170e.
Tiger of Swedenin kauluspaita jatkoille: 100e.
Rusetin teettäminen: Kangas 3e + tekeminen kuului puvun vuokraan. 
Sormukset: 1400e (myöhemmin tulee Rikulle uusi)

Kukat: 
Morsiuskimppu, hiuskoriste oikeista kukista, Rikun ja isän vieheet, pöytäkukkaset, ruokapöytään iso kukka-asetelma: 225e.


Koristeet:
Hallaharso 100e, hunajapallot 50e, kaitaliina: 25e (50m)
Nimipyykkipojat: Pyykkipojat 30e, maali 5e, kynä 3e, kultapaperi 6e.
Pöytänumerot: numerot 33e, maali 6e, kultahile 10e, liima 5e, L&R-kyltti omat.
Menukortit: Kultapaperi 6e, pahvit 12e, liima, sakset ja tulostus ilmainen.
Muut opasteet/taulut: Kehykset 4e, kultapaperi 6e, kimaltava paperi 6e, hengettömät taulut 6e, kaksipuoleinen teippi 6e, korttilaatikko 15e.
Vieraskirja: Paperi ja tulostus ilmainen, kynät omia.
Vessakorit: 60e! (Näihin saa kulumaan yllättävän paljon rahaa!), Wc-paperi 10e, saippuat 20e.
Photo boothin seinä: Valot omat, suodatinkukat 1e, nitoja 6e, rekvisiitta 15e, kankaat 30e.
Muut askartelutavarat, joita ei välttämättä koskaan käytetty: ainakin 100e..
Saippuakuplat: Tyhjät purkit 25e, nauhat 5e, saippuakupla aine 8e, ml mitta 1e.
Nenäpaperi 26e, 100kpl foliopussit 5e, peilitussi 5e.
Valokuvaseinän kuvat: 23e, tussit 5e, nuppineulat 6e.

Ruoka, paikka ja juomat:
Pitopelvelu, talon- ja keittiön vuokra (sis.työntekijät, pöytäliinat, astiast yms.): 4000e
Kertakäyttöastiat iltapalalle: 80e, servetit: 300kpl Marimekkoa 35e hulluilta päiviltä!
Herkkubuffetin ottimet ja paperipussit:12e, hääkarkit ja suolaiset: 200e.
Juomat: Virosta 600e + matka 100e, Ruotsista täyttöä 200e, limut ja vishyt: 200e.


Musiikki ja valokuvaus:
Bilebändi: 1070e. Valotikut bändin viihdykkeeksi: Tiger 16e.
Dokumentaarinen hääkuvaus: 2050e.
Olympuksen bilekamera: 750e (ostin sen jo syksyllä..)
Äänentoisto jo valmiiksi, muu musiikki by Spotify :D

Kutsut yms:
Kutsukortit ja postimaksut: 70e.
Kiitoslahjat kaasolle: 80e, Ifolor vieraskirja: 68e.
Kiitoskortit max. 100e, vielä tosin tekemättä..

Yhteensä: 13 440e

Miksi halusin jakaa tämän asian teidän kanssa? Siksi, että tulevat morsiamet saa suuntaa sille, mitä 100 hengen häät voi suunnilleen maksaa. Itse olisin kaivannut enemmän apua budjetointiin, mutten löytänyt juuri montaakaan todellista kirjoitusta tarkasta budjetista. Toisekseen kaikki kun ei ymmärrä, että häiden järjestäminen vie aikaa (ja rahaa), joten heille myös faktaa siitä. Ajallisesti tähän juhlaan on mennyt satoja tunteja ja monta huonosti nukuttua yötä.

Kysyttiin myös, paljonko ollaan "saatu takaisin rahaa myymällä tuotteita?" Tasan 0e, koska häitä ei järjestetä rahan saamisen vuoksi, enkä ole siis myynyt mitään eteenpäin. Häiden jälkeen tuli pieni "häämasennus" sen kaiken tavaran suhteen, enkä ole vieläkään halunnut koskenut niihin! Ehkä joulun jälkeen menee ainakin pöytänumerot ja tuon ihanan mekon myyntiin.

Hullultahan tuo summa kuulostaa näin laitettuna, mutta kun sitä kerää tunnollisesti säästöön niin se ei tunnu pahalta. Kiitos vielä avustuksesta vanhemmille, mitä heiltä saatiin hääpäivään. <3


Säästöä saatiin näillä asioilla:
Hääyö kotona, häämatka erikseen, herkkubuffetin astiat omia, pöytien tuikut ja kynttilät omia, lainattiin pöytien kukkamaljakot kukkakaupalta, photoboothin kamera oma ja sukkanauhan tein itse 3e. Lahjana saatiin bestmanien vieheet, äitien kukat hiuksiin, kaasojen kukkarannekkeet ja heittokimppu. Morsiusparin lasit oli ilmaiset, sain kyseiset lasit lahjaksi jo nuorena! Hassua, että olen aina inhonnut niitä, mutta häihin ne sopi väriltään täydellisesti! :) Hääautoon meni 0e, ei koristeita!

Semmoista, edelleen onnellisesti naimisissa ja lämmöllä muistellaan tuota päivää. Vielä kun saisin kotiin valokuvaajalta luvatut kuvat seinälle ja kiitoskortit teetettyä niin sitten olisi virallisesti kaikki häähössötys minun kohdalla ohi. Seuraavat isot juhlat on vasta viiden vuoden kulttua, joten ehtii selviytyä tästä järjestämisestä oikein hyvin :D

Käy myös lukemassa

2 Kommenttia

  1. Kiitos tästä! Meillä työn alla 100-120 hengen juhlat, ja jotenkin tosi hankala hahmottaa miten paljon rahaa kannattaa varata mihinkin.. Tästä oli meille ainakin apua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oleppas hyvä! Itse silloin vuosi sitten kaipailin tarkempia bugjetteja ja varmasti oltais säästetty pitkä penni, mutta toisaalta kun jotain asiaa tekee ensimmäistä kertaa uutena juttuna niin ei vielä osaa hahmottaa kokonaisuutta! Ihanaa hääsuunnittelua sinne, nauttikaa! :)

      Poista

Seuraa Facebookissa

Bloggerin lukijat