Kaikkien pitää syödä samalla tavalla

01:32


Jokunen aika sitten löysin netistä hyvän tekstin, jossa puhuttiin ruuasta. Kuinka jokainen tekee itse omat valinnat ruuan eteen, eikä toiselle toimiva tapa välttämättä ole toiselle paras. Mun mielestä oikein osuva teksti, joten kasasin omia ajatuksia tänne blogin puolelle.

Ensinnäkin kaikkea kannattee kokeilla, että mikä itselle sopii ja mikä ei. Toisaalta kun aloittaa jotain uutta, voi olla ettei siitä tiedä vielä mitään. Joskus huomaan kun ihmiset pyörittelee silmiä, kun toinen on sanonut aloittavansa uuden elämän ja syö jotain sellaista, mitä ei itse laittaisi suuhun. Joskus aikoinaan olin myös ihmeissäni, mutta olen "kasvanut" sen yli ja ymmärrän, että jokainen lähtee nollasta liikkeelle. Kun taas sama homma toisinpäin: Ihmetellään, että mitä vihreitä jauheita tuo syö ja mikä on chia siemen? Olen monet kerrat saanut ihmettelyä superfood purkeista, mutta olen jättänyt ne omaan arvoon tai avoimesti kertonut, mikä jokaisessa purkissa on ja miksi käytän niitä :)


Ei kukaan toinen sano, mikä on hyvää ja miten pitäisi syödä vaan jokainen tekee sen päätöksen ihan itse. Kukaan ei sitä lusikkaa sun puolesta suuhun laita tai tilaa ravintolassa ruokaa puolesta vaan jokainen ihan itse sen ravinnon itselleen antaa. Toki on tilanteita, jolloin ei ole tarjolla juuri sitä mitä itse haluaa, mutta tällaisissa tilanteissa voi valita sitä itselle parhaimman vaihtoehdon. Ostaako välipalaksi proteiini- vai suklaapatukan? Jokainen tekee päätöksen loppujen lopuksi ihan itse!

Mutta mun mielestä on myös hyväksyttävä toisen valinnat! Moralisointi ei ole hyödyksi vaan jokainen oppii omalla tavalla. Asioista on hyvä keskustella ääneen, koska toiselta voi aina oppia jotain uutta. Mutta jos on tarjolla pullaa ja toinen ei sitä ota, on se jokaisen oma valinta ja sen ei kuuluisi loukata ketään.


Joskus vuosi sitten mulla iski ns. "ruokaähky". Mulla niin kyllästytti joka ikinen asia liittyen ruokaa, "ei saa syödä munia liikaa, lisäaineet on pahasta, riisiä ei saa kuumentaa, pakaste kasvikset on myrkyllisiä, seiti valmistetaan kiinassa, Macaa ei saa käyttää liikaa, maitotuotteet tuottaa kehoon limaa ja tulehduksia, et syö tarpeeksi vitamiineja, saatko niitä sittenkin liikaa, hedelmissä on sokeria, hanavesi ei ole hyväksi vaan se pitäisi suodattaa... "

SIIS MITÄ SITTEN NIINKU P"%&?#&" saa syödä? Tai juoda? Sain siis niin ison yliannostuksen, etten oikeastaan enää tiennyt, mikä on hyvä ja mitä voin syödä. Musta tuntui, ettei kukaan ymmärtänyt mun ruokia, aina joku oli arvostelemassa tai kommentoimassa mun valintoja ääneen! Mun innostus lähti niin hifille linjalle, etten enää osannut suodattaa netistä löytynyttä tietoa käytäntöön! Koin täysivaltaisen kyllästymisen koko ruokaa kohtaan ja sen jälkeen en enää jaksanut ajatella, mitä syön. Ihan sama.

Oikeastaan vasta viime aikoina olen taas kiinnostunut kokonaisvaltaisesti enemmän ruuasta ja sen sisällöstä, mutta olen ottanut mukaan myös maalaisjärjen, jolla muuten pärjää yllättävän pitkälle tässä elämässä! Vältetään sillä siis tulevat ähkyt :)

Jos joku luulee, että syön nykyisin todella yksipuolisesti ja tylsästi niin on väärässä! Lähes kaikelle on olemassa luonnollisesti itse tehty versio, joiden kokeilemista rakastan! Kastikkeet voi tehdä itse, dipit, leivät, smoothieita on tuhansittain erilaisia... Viimeisin kokeilu, eli itse tehty tacomauste epäonnistui pahemman kerran, mutta vielä jonain päivänä saan siitä myös lisäaineettoman version!


Mitä haluan syödä / vältellä, jotta elän omien arvojen mukaisesti?

- Pidän lihasta, mutta syön mahdollisimman luonnollista vaihtoehtoa. Sellaista, mistä voin olla 100% varma, että eläin on kasvanut hyvässä ympäristössä ja tiedän sen alkuperän hyvin. Mie uskon siihen, että Suomessa eläimillä on hyvät oltavat maatiloilla! Suosin suomalaista ja erityisesti lähitiloja, koska näen konkreettisesti itse, mistä liha tulee. Syön myös kalaa ja riistaa, joka on itse pyydystetty! Tämä periaate on muotoutunut muutamasta artikkelista, että Lidlin Alaskan seiti käy ensin KIINASSA ennen Suomeen tuontia..? Ja Subwayn osa ruuasta tulee pakattuna ulkomailta, esim kana Thaimaasta.. Anteeksi mitä?!? Tämä uusi ajattelu on vaikeuttanut myös ravintoloissa käyntiä aika hurjasti..

- Maitotuotteet minimiin. En ole ainakaan vuoteen syönyt maitorahkaa, raejuustoa syön joskus harvoin, käytän proteiini isolaattia treenin jälkeen ja myös lisään proteiinia smoothien sekaan. Proteiinijauheessa laatu ratkaisee, koska musta on tullut sen verran nirso, että maistan huonon ja hyvänlaatuisen jauheen eron heti! Ennen tykkäsin syödä ProPud-vanukkaita välipalaksi niiden helppouden vuoksi, mutta pian tajusin niiden aiheuttavan makeanhimoa ja turvotusta mun keholle. En pidä juustoista tai kermasta ja en osaa tehdä ruokaan erikseen jotain kastikkeita...

- Olen joskus kokeillut kasvisruokailua, mutta olen sen verran FODMAP- suolisto, ettei mun keho täysin tykännyt siitä. En käytä ollenkaan kasvisruokailijoiden korvikkeita, soijaa, nyyhtistä, härkistä yms muita tuotteita, koska mun mielestä ne on niin teollisesti tuotettuja. Quornista oon tykännyt mutta olen jättänyt myös sen pois. Jos joku niistä tykkää niin antaa mennä, mutta mulla ainakin aineenvaihdunta heittelee, jos syön oikein prosessoitua ruokaa. Toki syön papuja, linssejä ja versoja, mutta niiden alkuperäisessä muodossa. Arvostan omalla tavalla vegaaneja, kunhan sen sanomassa ei mennä liiallisuuksiin! Ja mie rakastan kasviksia! Salaatteja on kiva syödä, jos niitä ei tarvitse itse tehdä.. Ja erityisesti hedelmissä valitsen aina luomun!

- Yleisesti välttelen E-koodeja, piilosokereita ja pitkiä tuoteselosteita. Mitä lyhyempi seloste, sen varmemmin tuote on aidon makuinen. Esim ketsupissa on paljon lisäaineita, mutta sen voi helposti tehdä myös itse. Mehukeitoissa on vain muutama prosentti itse marjaa ja loput lisäaineita. Lyhyesti siis parsa parsana ja omena omenana. Ei muuta lisättyä höttöä sekaan! Kaupan limuihin en ole koskenut ja tuskin tulen koskemaan. Ouluun bussiin ostin sitruunan makuista vichyä, mutta yleisesti pyrin juomaan niitä mahdollisimman vähän, koska ne sisältää ihan älyttömän paljon lisäaineita ja sokeria! Vesi ja itse puristettu mehu on hyvää juomaa!

- Kokeilin täysin viljatonta ruokavaliota, mutta esim. kaurahiutaleet, tattari, bataatti, riisi ja maissi kuuluu osittain ruokailuun. Syön viljoja vähän mielen mukaan, mutta niiden pois jättäminen on vaikuttanut positiivisesti oloon ja ihoon. Ehkä gluteeniton kuvastaa tätä parhaiten.

- Hyviä rasvoja kuten mm. pähkinät, chia, oliiviöljy, keltuaiset, kookosöljy, MCT-öljy, avokado öljy ja kirkastettu voi.

- PALJON MAUSTEITA! Olen ihan innostunut kokeilemaan aika uusia ja uusia versioita! Kurkuma, juustokumina, cayennepippuri jne. Suuria lemppareita ja aina kun saan tilin, kokeilen jotain uutta maustetta!

- Raakaherkut, joita alan lisäämään takas kun olen siihen valmis. (nyt puhutaan siis ihan luonnollisista raaka-aineista, raakasuklaa ei ole siis sama kuin tumma suklaa!) Haluan kuiten nauttia elämästä, mutta haluan löytää entisen tilalle jotain uutta nautintoa ja raakasuklaa ja -kakut on yksi harvoista herkuista, joista kaipaan ja haluan syödä jatkossakin!


Kyllä mulla on vielä muutama asia mukana ruokailussa, mistä haluan lopulta luopua. Esimerkkinä leikkele! Maailman nopein heittää riisikakun päälle tai munakkaan sekaan, mutta se sotii mun arvoja vastaan. Toisaalta syömällä hyvin säästää pitkän pennin, mutta toisinaan raha on niin tiukassa, että joutuu tinkimään hitusen laadusta. Kun taas miettii kilohinnalta niin löytyy kyllä edullisempia vaihtoehtoja!

Ja muuta, jota en nyt hoksaa tähän kirjoittaa! Mun mielestä elämästä on tullut tämän kautta astetta mielenkiintoisempi, kun saa kokeilla kaikkea uutta ja tuntea olonsa hyväksi! Ollaan Rikun kanssa saatu puitua asiaa moneen otteeseen, koska no.. Mulla on aika vahva mielipide nykyisestä ravintosuosituksesta ja se mielipide on muotoutunut täysin kokemuksen kautta! Mutta en ala puimaan sitä asiaa tässä sen enempää :)

Se, miten mie syön ei tarkoita, että jonku toisen tapa olisi väärin. Ehei, mie vaan olen kokenut tämän mulle toimivaksi, mie tykkään yksinkertaisesta, mutta herkullisesta ruuasta ja haluan kokeilla uusia reseptejä!

Mulle puhdas ruoka on rakkauden asia <3

Käy myös lukemassa

0 Kommenttia

Seuraa Facebookissa

Bloggerin lukijat