Sokeriton vuosi

14:13


Haluan oppia tasapainoisen elämän. Aloitin 1.1. vuoden karkkilakon, joka vaihtui herkuttomaan vuoteen ja nyt loppujen lopulta sokerittomaan vuoteen! 

Olen tällä hetkellä sokerittomalla vuodella, jossa jätän mun elämästä pois kaiken valkoisen, teollisen sokerin ja ns. piilosokerin täysin. Miksi? Koska mulle sokeri aiheuttaa riippuvuutta, joskus ahminta kohtauksia ja muutenkaan en koe tarvitsevani sitä ollenkaan! Voin niin henkisesti kuin fyysisesti paljon paremmin ilman sitä!

Mie haluan päästä koukuista eroon ja harjoittaa omaa itsehillintää. Muilla kerroilla olen saanut tuloksia, mutta aina palannut vanhaan tapaan. Koen saavani karkeista ja muista herkuista enemmän haittaa itselleni kuin nautintoa.


Se on ollut mun tavoite jo monta vuotta! Olla puhdas lisäaineista ja sokerista. Näyttää siltä, miten elän ja olla esimerkkinä muille. Tuoda oma tietämys käytäntöön ja näyttää ulkoisesti omien tavoitteiden mukaiselta! Mulla on vielä pitkä tie edessä, mutta kun uskon siihen niin oikeasti kaikki on mahdollista! Ja tiedättekö mitä? Tässä hommassa toimii parhaiten tässä ja nyt -eläminen! Kun ei ajattele liian pitkälle asiaa vaan elää hetkessä, ei asiat stressaa niin paljon!

Esimerkkinä ollaan nyt kaverin kanssa samassa haasteessa mukana ja mie en ollut edes ajatellut ruokia, mitä haluan syödä ensiviikolla, kun haaste loppuu! J:n puhuessa ruuasta ja herkuista, mie havahduin siihen, että ennen olisin haaveillut moisesta, mutta mulle tämä on parempi! Jos ensiviikolla tuntuu, että haasteen viimeisenä päivänä haluan jotain niin sitten mennään sillä, mutta en etukäteen ala miettimään asiaa sen kummemmin! Sen tiedän, että ravintolaan mennään, mutta päätän ruuan vasta siellä paikan päällä!


Mikä mua pelottaa? 
Muiden tuomitseminen ja oma itsehillinnän puuttuminen erityisesti vanhoissa ympäristöissä. Kotona ei tuota mitään ongelmaa, mutta mua pelottaa palata sellaiseen ympäristöön, missä en voi täysin kontrolloida omaa ruokailua. Nyt omassa kodissa ei ole mitään houkutuksia, aina ruokaa jääkaapissa ja huolehdin, että syön riittävän usein oikeaa ruokaa! Olin jopa yllättynyt, kuinka hyvin tammikuun Oulun reissu sujui, mutta en ole vielä valmis kokeilemaan viikonloppua muualla. Muutaman kerran tässä olen käynyt viikonlopun reissussa ja oon oikein yllättynyt, kuinka hyvin ne on mennyt! Tosin jos joskus menen ystäville syömään niin ei ole pelkoa siitä, että alkaisin tinkaamaan lihan alkuperästä tai ruuan täysmaidottomuudesta, nou hätä! :'D

Mistä tiedän, että saan juuri sokerista oireita ja mieleni ei pysy kasassa? Testaamalla tottakai! Olen monen monta kertaa yrittänyt löytää sokerille "korviketta" ja näin neljän vuoden jälkeen todennut yllättävän monen "korvaavan tuotteen" aiheuttavan samoja oireita kuin sokeri! Oli kyseessä sitten proteiinipatukat, puddingit, kuivatut hedelmät.. Ainoastaan uskallan tällä hetkellä syödä maapähkinävoita, taateileita, banaania, palautusjuomaa, yhtä ainoaa raakasuklaata, rasvakahvia ja cafe break -pikakahvia. Niistä tiedän, etten saa mitään oireita vaan pelkästään hyvän mielen! Sitä mie juuri haluan saada: Nautintoa ilman pelkoa siitä, että haluan vaan lisää!


Nyt mulla on luotto itseeni ja hyväksi todettu uudenlainen tekniikka, joka on tähän asti kantanut pitkälle ja tulee varmasti myös kantamaan! Olenko kokenut mitään vaikeuksia? Joo, välillä kun mieli on maassa niin on vaikeampaa, mutta en ole luovuttamassa. Vaikeilla hetkillä sitä kehitystä tapahtuu, kun ei anna periksi! 

Syönkö enää koskaan mitään ns. tavallisia herkkuja? Ehkä jonain päivänä. Niin kauan kun ajatus ahdistaa, pysyn puhtaalla linjalla. Alan kokeilemaan sitten, kun olen siihen valmis. Mutta en todellakaan vielä. Raakaherkkuja (esim. itse tehtyä raakasuklaata) alan lisäämään sitten, kun niitä tekee mieli! Juuri nyt ei haluta, joten en väkisten lisää niitä mukaan!

Tämän kirjoituksen kaikissa kuvissa on jotain, mitä en halua /en pysty /en koe tarvitsevani enää nykyisin. Ja miehän olen testannut vuosien aikana paljon eri tuotteita.. Huhhu kuin järkytyin kuvia katsellessa, mutta toisaalta ilman kokeilua en tietäisi, sopiiko tuote mulle! Kuvat vuosilta 2012-2015.

Toinen, mitä olen ihan tietoisesti vältellyt pidemmän aikaa on aspartaami. Suosittelen joskus tutkimaan vähän tuotteiden selosteita, esimerkiksi mulle tuli yllätyksenä, että jokaisessa kaupan ketsupissa on sokeria ja jopa makeutusaineita! Kaupan limuista löysin ainoastaan kolme eri vishyä, jotka on ilman aspartaamia. Ei turhaan mediassa puhuta piilosokereita, sitä on nimittäin ihan joka paikassa!! Ihan 100% sokerittomuus on kyllä todella haastavaa, mutta teen päätökset ihan oman fiiliksen mukaan.

Onko mun elämä ihan kurjaa, kun en juhlissa syö kakkua tai ota kahvin kanssa keksiä? Ei mun mielestä! Pepsi Maxin kohdalla olen tehnyt poikkeuksen, koska juon sitä muutenkin todella harvoin! :)

Käy myös lukemassa

4 Kommenttia

  1. Sinun innoittamana aloin itekki ainakin pääsiäiseen asti sokerittomalle 👍😊 jos se sujuu hyvin niin sitten jatkan pidempään. Mulla vaan on koko ajan nälkä 😫

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Isot tsempit sulle! 👋🏻💪🏻😍 Omalla asenteella pärjää pitkälle ja kun käyttää mielikuvitusta niin sokeriton elämä sujuu helposti! ✨

      Jos on nälkä nii sitten vaan lisäämällä oikeaa ruokaa joka ruualle tai kelsimään joku terveellinen herkku vaikka välipalaksi! 😊✨

      Poista
  2. Ei liity tähän postaukseen, mutta kysyisin sinun instagram-kuvista. :) Teetkö järkkärillä otetuille kuville jotain erityistä tai siirrätkö ne instagramiin millä tavalla, että ne säilyvät hyvälaatuisina ja tarkkoina? Itellä järkkärikuvat menee instagramiin siirtäessä pääsääntöisesti tosi huonolaatuisiksi. :( Kun samaa puhelimeen siirrettyä kuvaa katsoo puhelimen galleriassa vs. instagramiin siirron jälkeen, niin ne on ihan eri maailmoista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aina saa kysyä :) Mulla on Olympus PEN kamerassa suora yhteys puhelineen wi-fin kautta, joten jos nappaan sillä kuvia niin saan siirrettyä ne suoraan puhelimeen. Jos taas joskus harvoin siirtelen järkkärin kuvia niin siirrän ne puhelimeen Dropboxin kautta ja tallennan sieltä kuvan puhelimeen! Näin olen kokenut sen helpoimmaksi! Kun tallennat puhelimen kuvaa niin tallentaa mahdollisimman isona kuvana, ei siis kuvankaappauksella vaan ihan tallentamalla niin laatu säilyy parempana! :) Jos on oikein kiire niin sitten lähetän kuvan esim. miehelleni tietokoneella whatsAppin kautta ja tallennan sen sitten puhelimen kautta itselle talteen :)

      Toivottavasti näistä oli apua ja kiitos kommentista :)

      Poista

Seuraa Facebookissa

Bloggerin lukijat